Svenska hamnarbetarförbundet lade på torsdagen ett varsel om blockad av ryska fartyg och ryskt gods som kommer till svenska hamnar.
Transport, som också har många medlemmar i hamnarna, hoppas dock fortfarande att regeringen och ännu hellre EU ska fatta ett samlat beslut om att stoppa fartygen.
Senast till på tisdag, då Transport har nästa styrelsemöte, behövs ett besked, enligt ordföranden Tommy Wreeth.
– Det finns en resolution på EU-nivå om att sluta hantera ryska fartyg, ryskflaggat eller ryskägt, och vår förhoppning är fortfarande att det ska komma ett besked från regeringen, säger han.
– Vi har vår styrelse inne på tisdag i nästa vecka och har vi inte fått besked från regeringen före det kommer vi att diskutera åtgärder som kan innebära blockad av ryska fartyg.
"Inväntar tolkning"
Från arbetsgivarhåll hoppas man i första hand på ett beslut som gäller för hela Sverige och hela EU samtidigt.
– I grund och botten har vi inte så olika syn på det här, vi har ju varit ute gemensamt med Transport till exempel och efterlyst klara och tydliga regler, helst på EU-plan. Men det måste också gå att begripa för våra medlemsföretag vad de kan befatta sig med och inte, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen och Sveriges Hamnar.
Även Mats Olsson, vd för Karlshamns hamn, vill ha tydligare besked om vilken typ av fartyg eller gods som omfattas av varslet.
– Jag inväntar en tolkning från arbetsgivarorganisationen av vad som gäller kring den här blockaden, säger han till TT.
Svenska hamnarbetarförbundets varsel gäller egentligen från och med den 28 mars.
Enligt Erik Helgeson, vice ordförande i förbundet, kan det i praktiken dock börja att gälla så fort ett ryskt fartyg anlöper en svensk hamn.
– Kriteriet för om vi bedömer att vi behöver tidigarelägga varslet är om vi annars hamnar i en situation där medlemmarna måste hantera ryska båtar eller ryskt gods innan den 28 mars, säger han.
– Men om vi tidigarelägger varslet och pekar ut ett fartyg måste vi vara säkra på att det verkligen är ett ryskt fartyg eller kommer från Ryssland och så vidare.
"Väldigt tyst"
När ett eventuellt besked från regeringen eller EU kan komma är oklart.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth betonade på torsdagen vikten av att beslutet fattas gemensamt på EU-nivå.
– Styrkan i sanktionerna mot Ryssland bygger på att EU agerar gemensamt, det vore olyckligt att bryta den enighet vi har i EU, sade han till TT.
Transports ordförande Tommy Wreeth håller med, men poängterar samtidigt att det brådskar.
– Vi har inte fått någon återkoppling än så länge. Jag hoppas fortfarande, men det är väldigt tyst just nu i alla fall. Samtidigt är det ju så att kriget pågår, så man kan inte dra det i långbänk hur länge som helst, säger han.