Stockholmsbörsen noterades under förra året för en av de sämsta utvecklingarna de senaste decennierna. Trots det minskade inte intresset för att investera i aktier bland privatpersoner.
Ny årsstatistik från värdepapperscentralen Euroclear Sweden, visar i stället på en liten ökning. Vid årsskiftet hade antalet privata aktieägare stigit med 23 892 för helåret, upp en procent jämfört med utgången av 2021.
– Det som var mest förvånande ur vårt perspektiv var att vi hade en ökning med tanke på världsläget, säger Krister Modin, analytiker hos Euroclear Sweden, och ger en teori till varför privatsparare trots allt lockades till aktiemarknaden:
– Det man skulle kunna tänka sig är skillnaden, är att det nu förs en dialog i mycket större skala än tidigare i medier och till exempel poddar kring aktier och ekonomi där det beskrivs såväl upp- som nedgångar vilket gör att man har en annan bild än tidigare.
Vissa regionala skillnader
För första gången har Euroclear Sweden, som är Sveriges värdepapperscentral, även tagit fram regional statistik utifrån postnummerområden. Föga överraskande finns allra flest aktieägare i de folkrika storstadsregionerna, det är också där den största procentuella ökningen skett utslaget på de senaste fem åren. I topp återfinns Skåne, 35,2 procents ökning med Göteborg/Bohuslän (30,6 procent) och Storstockholm (27,1 procent) därefter.
Det kan jämföras med Gävle och södra Norrland som under samma tidsperiod sett en betydligt mindre procentuell ökning, 15,4 procent.
Under samma tidsperiod har samtidigt Stockholmsbörsens breda OMXS-index gått upp nästan 50 procent vilket gör att norrlänningar som valt att stå utanför aktiemarknaden kan ha missat den stora värdeutvecklingen de senaste åren – trots förra årets nedgång.
Lockas av lokala företag
Det finns också regionala skillnader i vad man investerar där privatsparare gärna lockas av lokala företag.
– I särskilda regioner ute i landet finns ett större fokus på företaget som ligger på orten. De som bor där har kanske starka kopplingar till just det företaget, säger Krister Modin och nämner till exempel Clas Ohlson, Sandvik liksom Volvo.
Precis som tidigare är det också stor skillnad mellan manligt och kvinnligt ägande. Kvinnor väljer i större utsträckning stora traditionella och konsumentnära bolag som H&M, Axfood och Essity medan männen i sin tur väljer tillväxtbolag och mindre aktörer.
1. Plejd | 73,2 procent av aktieägarna män |
2. Storskogen | 73,0% |
3. Starbreeze | 72,3% |
4. Cell Impact | 69,5% |
5. SBB | 69,2% |
6. Embracer | 68,8% |
7. Stillfront | 68,3% |
8. VNV Global | 68,2% |
9. Azelio | 67,9% |
10. Hexatronic | 67,8% |
1. Sweco | 45,5 procent av alla aktieägare kvinnor |
2. Billerud | 44,6% |
3. H&M | 44,2% |
4. Axfood | 43,3% |
5. SEB | 43,0% |
6. Electrolux | 42,6% |
7. Wihlborg | 42,6% |
8. Essity | 41,0% |
9. Industrivärden | 40,8% |
10. Ericsson | 40,7% |
1. Investor | 530 348 |
2. Telia | 470 524 |
3. Ericsson | 425 684 |
4. Volvo | 374 212 |
5. Swedbank | 352 512 |
6. SEB | 275 669 |
7. SBB | 258 275 |
8. H&M | 251 978 |
9. SSAB | 219 732 |
10. Industrivärden | 198 216 |