Elbilstillverkaren Polestar, med Volvo Cars som huvudägare, släpper nu nya kvartalssiffror för perioden juli–september. På grund av covidrestriktioner i Kina och då bland annat i Shanghai har företaget tvingats sänka tidigare uppsatt mål för 2022 att tillverka 65 000 bilar till 50 000.
Frågan har dock varit om även det målet faktiskt är genomförbart – men som nu bekräftas av företagets vd Thomas Ingenlath i en exklusiv intervju med TT:
– Efter nedstängningarna i Shanghai har vi kunnat hålla en hög produktionstakt. Dessa bilar har nu tillverkats och är på väg ut till kunderna. Det som återstår för i år är leverans, vilket så klart är en tuff uppgift. 20 000 bilar är ett stort antal, men vi är redo att göra detta, säger Ingenlath.
Ljus i tunneln
Polestar är precis som alla fordonstillverkare påverkade av logistiktutmaningar och transportproblem. Enligt Thomas Ingenlath ser dock företaget någon form av ljus i tunneln.
– Vi har lärt oss väldigt mycket de senaste två åren, att reagera mycket snabbare, hitta leverantörsalternativ och navigera med covid-restriktioner. Logistikmässigt är vi definitivt inte tillbaka till ett normalläge, men tack vare all erfarenhet har vi lärt oss hantera detta.
Siffrorna för tredje kvartalet (juli–september) visar att bolagets intäkter mer än fördubblades till drygt 435 miljoner dollar. Vad som dock är lika intressant – och relevant – för bolaget är att rörelseförlusten minskade från 292 miljoner dollar samma period 2021 till 196 miljoner dollar nuvarande år.
Det är är välkomna siffror för bolaget som börsnoterades i somras på New York-börsen i form av en sammanslagning med spac-bolaget Gores Guggenheim.
På New York-börsen lyfter också Polestar-aktien 20 procent i den inledande handeln efter att under 2022 precis som många andra tillväxtbolag backat kraftigt som konsekvens av den förändrade räntemiljön.
Ny modell rullas ut
I oktober presenterade företaget i Köpenhamn sin nya suv-modell, Polestar 3. Tidigare i veckan var det dags för huvudägaren Volvo att göra detsamma med sin EX90-modell.
Båda två modellerna bygger på samma plattform, SPA2, och båda har en rejäl prislapp. EX90 i standardutförandet börjar på strax över en miljon kronor, och den givna frågan är om de båda nu inte konkurrerar mot varandra och om samma köpare?
– Polestar 3 är specifikt inriktad mot en köpare som vill ha ett alternativ med plats för fyra–fem passagerare (EX90 har plats för sju personer) och båda bilarna har helt olika design och olika målgrupper, säger Ingenlath och utvecklar:
– Fokus för 2023 blir naturligtvis Polestar 3 och jag är säker på att i slutet av nästa år kommer ingen att fråga vad som skiljer Polestar från Volvo, det kommer synas klart och tydligt när Polestar 3 finns ute på marknaden.
Trots ekonomisk motvind och trots slopade elbilsbonusar, tror Ingenlath att marknaden för exklusiva elbilar kommer att stå fast:
– Vi ser nu kunder som ställs inför beslutet att byta ut sin bil också tar ställning till: ska jag köpa en el- eller fossildriven bil? Vi ser att fler och fler varje vecka tar beslutet att byta till en elbil och det av väldigt goda skäl.
Rättad: I en tidigare version av texten angavs fel tidsperiod för kvartalsrapporten.