Davor Vuleta, analytiker hos Kronofogden, påpekar att man från myndighetens sida haft förhoppningar om att nu få se en tillbakagång när det gäller antalet ärenden. Så är dock inte verkligheten.
Jämfört med januari–april 2022 har antalet fysiska ärenden ökat med 49 procent och juridiska med 65 procent. Den totala skulden för de båda ligger samtidigt på nästan 83 miljoner kronor för perioden, enligt Kronofogdens siffror.
– Vi hade förhoppningar om att vi skulle uppnått toppen och se ungefär samma nivåer som föregående nivå men det gör vi inte ännu utan det är fortfarande ganska kraftiga ökningar förra året, säger Davor Vuleta till TT.
– Det är helt enkelt ett väldigt tufft läge och bekymmersamt.
Eftersläpningar bidrar
Davor Vuleta bedömer att eftersläpningar i registreringen bidrar då Kronofogden blir den sista utposten för den drabbade.
– Samtidigt är det inte bara elpriser utan även stigande räntor och inflation som gör att hushållen har mindre summor pengar att röra sig med och då kan det bli lite längre återhämtningstid för den här kurvan att vända.
Diger blandning
Enligt Davor Vuleta är det en blandning av personer, bland annat några som aldrig tidigare varit i kontakt med Kronofogden. De höga elpriserna har samtidigt inte bara slagit hårt mot hushåll utan även mot många företag med höga elkostnader, särskilt i södra delen av Sverige där priserna har varit som högst.
– Vi har inga regionala siffror men har gjort ett slumpmässigt urval. Det har varit allt från bagare, frisörsalonger, byggfirmor. Det är ingen typisk sektor som kan pekas ut.