Ikea Sverige rapporterar en försäljning på 19,2 miljarder kronor för det senaste året, det vill säga från 1 september 2022 till och med 31 augusti 2023. Enligt företaget har man tagit marknadsandelar från andra aktörer när till exempel antalet fysiska besökare i kedjans varuhus ökade tydligt.
– Det här är det bästa försäljningsresultatet någonsin för Ikea Sverige, säger Emily Birkin, ny landschef för företaget.
Vilket ekonomiskt resultat man gör vill dock inte företaget redovisa "av konkurrensskäl". Intäkterna kan delvis ha lyft på grund av att den svenska inflationen under 2023 rusat kraftigt och att konsumentprisökningen under en period låg över tio procent.
Ikea Sverige ser att det kommer att vara fortsatt tufft för svenska hushåll och att företaget behöver vara så kostnadseffektivt som möjligt.
– Vi ser att det kommer att finnas fortsatta utmaningar för heminredningsmarknaden även nästa år och vi försöker att vara väldigt nära marknaden och våra kunder och förstå vilka områden som är viktigast, säger Emily Birkin.
Bolaget meddelar att man väljer att sänka priset på omkring 500 av sina produkter, bland annat en av de mest välkända Ikeamöblerna, bokhyllan Billy, liksom garderobssystem. 500 varor betyder dock bara 5 procent av de totalt 9 500 som bolaget har i sitt sortiment.
Hur många varor som Ikea samtidigt höjer sina priser på vill man heller inte avslöja "av konkurrensskäl". Av samma skäl ger man heller ingen guidning för eventuellt resultat under 2024.
– Vårt mål är att växa mer än marknaden, säger bolagets finanschef Anna Hallqvist Gedda.