Trots krisen – Ikea slĂ„r rekord

Ikea Sverige ökar sin tillvÀxt. Bolaget spÄr dock en fortsatt en utmanande marknad nÀr hushÄllen pressas av tuffa ekonomiska förutsÀttningar.

Emily Birkin, landschef för Ikea Sverige i Ikea-varuhuset vid Kungens kurva i Stockholm.

Emily Birkin, landschef för Ikea Sverige i Ikea-varuhuset vid Kungens kurva i Stockholm.

Foto: Anders Wiklund/TT

Ekonomi2023-10-12 13:00

Ikea Sverige rapporterar en försÀljning pÄ 19,2 miljarder kronor för det senaste Äret, det vill sÀga frÄn 1 september 2022 till och med 31 augusti 2023. Enligt företaget har man tagit marknadsandelar frÄn andra aktörer nÀr till exempel antalet fysiska besökare i kedjans varuhus ökade tydligt.

– Det hĂ€r Ă€r det bĂ€sta försĂ€ljningsresultatet nĂ„gonsin för Ikea Sverige, sĂ€ger Emily Birkin, ny landschef för företaget.

Vilket ekonomiskt resultat man gör vill dock inte företaget redovisa "av konkurrensskÀl". IntÀkterna kan delvis ha lyft pÄ grund av att den svenska inflationen under 2023 rusat kraftigt och att konsumentprisökningen under en period lÄg över tio procent.

Ikea Sverige ser att det kommer att vara fortsatt tufft för svenska hushÄll och att företaget behöver vara sÄ kostnadseffektivt som möjligt.

– Vi ser att det kommer att finnas fortsatta utmaningar för heminredningsmarknaden Ă€ven nĂ€sta Ă„r och vi försöker att vara vĂ€ldigt nĂ€ra marknaden och vĂ„ra kunder och förstĂ„ vilka omrĂ„den som Ă€r viktigast, sĂ€ger Emily Birkin.

Bolaget meddelar att man vĂ€ljer att sĂ€nka priset pĂ„ omkring 500 av sina produkter, bland annat en av de mest vĂ€lkĂ€nda Ikeamöblerna, bokhyllan Billy, liksom garderobssystem. 500 varor betyder dock bara 5 procent av de totalt 9 500 som bolaget har i sitt sortiment.

Hur mÄnga varor som Ikea samtidigt höjer sina priser pÄ vill man heller inte avslöja "av konkurrensskÀl". Av samma skÀl ger man heller ingen guidning för eventuellt resultat under 2024.

– VĂ„rt mĂ„l Ă€r att vĂ€xa mer Ă€n marknaden, sĂ€ger bolagets finanschef Anna Hallqvist Gedda.

Fakta: Ikeas verksamhetsÄr 2023

FörsÀljningen uppgick till 19,2 miljarder kronor jÀmfört med 18 miljarder föregÄende Är.

Totalt antal besök: 164 miljoner jÀmfört med 172 miljoner föregÄende Är.

Totalt antal fysiska besök, 35 miljoner jÀmfört med 31 miljoner föregÄende Är.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!