Antalet besökare för sommarsäsongen landade på 1,55 miljoner, vilket är en minskning med 6 procent jämfört med i fjol, skriver Liseberg i ett pressmeddelande. Omsättningen minskade med cirka 10 procent.
Liseberg pekar ut tre orsaker: ett ansträngt ekonomiskt läge, vädret med den regnigaste sommaren sedan 1939 och olyckan på Gröna Lund i juni där en person omkom.
Nedgång efter dödsolyckan
Även om det enligt Andreas Andersen i första hand är en "väder och ekonomifråga" finns det ett före och ett efter dödsolyckan.
– Vi såg en märkbar nedgång dagen efter. Det har helt klart haft en påverkan, hur långvarig är svårt att säga. Men jag tror att andra faktorer, som en pressad privatekonomi, har påverkat mer, säger han.
Andersen är i år nöjd med Lisebergs nyöppnade hotell och parkens 100-årsfirande – och ser fram emot höst- och vintersäsongen med halloween och jul.
– Jag är optimist. Jag tror självklart att vi kommer att göra det bättre under hösten, men också under nästa år.
Pandemin har skakat om
TT: Vad har du för förväntningar?
– Historiskt har en dålig sommar gett en jättebra höst och vinter. Men det som hänt med pandemin är att alla de tumregler vi levt med i alla år inte längre fungerar. Så även om jag tror att halloween blir bra, har pandemin skakat om svenska nöjesparkers affärsmodell så mycket att det är svårt att säga.
Rekordåret 2022 bjöd på en positiv pandemieffekt med ett rörelseresultat på 240 miljoner kronor. I år räknar Liseberg med ett nollresultat.
– 2022 kunde vi faktiskt inte möta efterfrågan. Men 2023 ser vi kanske en marknad som normaliserar sig, svingar tillbaka till det vi såg innan pandemin, säger Andreas Andersen.