Från 1 maj krävs förarbevis för att köra vattenskoter. Regeln har tillkommit i spåren av uppmärksammad buskörning och flera olyckor, vilket fick regeringen att agera härom året.
– Nu är det slutlekt, sade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) när utredningen om lagförslaget lades fram för snart två år sedan.
Transportstyrelsen berättar nu att omkring 20 000 har fått sitt förarbevis för vattenskoter godkänt, med runt 250 ansökningar om dagen. Men den absoluta merparten av dessa lever på en övergångsregel, att man sedan tidigare har ett förarbevis eller kustskepparintyg eller liknande och nu ansökt om vattenskoterkörkort. Det är enbart 800 som hittills har utbildats i syfte att ta förarbevis för just vattenskoter.
Gammalt förarbevis räcker
Fram till april 2023 räcker det nämligen med att kunna visa upp sitt gamla förarbevis, enligt övergångsregeln. Därefter måste den som vill köra ha sökt om förarbevis för vattenskoter hos Transportstyrelsen, det kostar 300 kronor, men någon ny utbildning krävs inte.
Att ett gammalt förarbevis för fritidsbåt räcker, motiveras så här:
– Det säger att man har en viss sjövana sedan tidigare, säger Jonathan Stillman, handläggare på Transportstyrelsen.
Billigare alternativ
Saknas däremot någon form av behörighet till sjöss sedan tidigare blir utbildningen relativt dyr. De olika utbildarna tar runt 5 000 kronor eller mer för en tvådagarskurs med teori och praktik. Ett 40-tal utbildare finns godkända av Transportstyrelsen.
En utbildning för förarbevis kostar som regel "bara" runt 2 000 kronor. Det finns utbildare som fortfarande har platser kvar för snabbkurser en helg i april.
Men det brådskar om man ska hinna med och i dag saknar någon form av tidigare behörigheter på sjön. Efter 1 maj, gäller inte den övergångsregeln längre, då måste man gå den särskilda, dyrare vattenskoterutbildningen.