Vitvarujätten Electrolux gjorde en rörelseförlust på 385 miljoner kronor för tredje kvartalet, vilket kan jämföras med vinsten på 1 639 miljoner kronor samma period i fjol.
Framför allt gick det tungt för affärsområde Nordamerika, som redovisar en förlust på 1,2 miljarder kronor, bland annat som en följd av högre kostnader, svagare marknad och obalanser i värdekedjan.
Nästa år ser ledningen för företaget en ännu svagare efterfrågan i Europa och Nordamerika.
Under kvartalet sjösatte Electrolux ett sparpaket som ska kapa kostnader, huvudsakligen i Nordamerika, och väntas ge en positiv resultatpåverkan på 4-5 miljarder kronor 2023. 3 500 till 4 000 tjänster bedöms påverkas av besparingarna.
Kvartalsresultatet tyngs också av 350 miljoner kronor för utträdet från den ryska marknaden, enligt rapporten.
Intäkterna ökade från 30,9 miljarder till 35,2 miljarder kronor. "Betydligt lägre" volymer som en följd av svagare efterfrågan men högre priser präglade kvartalet.
Beskedet kommer inte som en blixt från en klar himmel. Redan i mitten av september flaggade vd Jonas Samuelsson för sämre tider, att resultatet skulle bli svagt och att större sparpaket skulle komma.