Enligt det danska rederiet, nummer två på den globala containermarknaden, väntas shippingvolymerna med containrar till sjöss sjunka. Rusningen efter transporter när världen öppnade upp efter pandemichocken har vänt och trenden är nu negativ.
– Vi ser hur efterfrågan bromsar in, säger Vincent Clerc, nytillrädd koncernchef.
AP Møller-Maersk står för ungefär en sjättedel av de globala containertransporterna. Deras prognos nu är att transportvolymerna i år kan sjunka med upp till 2,5 procent. Men det är ett spann i prognosen och i bästa fall kan det också sluta på plus 0,5 procent.
Rederiet beskriver inbromsningen som en korrektion efter en överkonsumtion av varor.
Minskad ekonomisk aktivitet och mindre flaskhalsar i värdekedjorna under 2022 gav en rejäl skjuts uppåt för lageruppbyggnaden. Detta ligger nu ligger som en våt filt på efterfrågan, enligt AP Møller-Maersk.
Fjolårets underliggande vinst kan i år krympa ihop till 2 miljarder, enligt AP Møller-Maersks prognos. Rederiet flaggar dessutom för stora nedskrivningar på 450 miljoner dollar under första kvartalet till följd av omstrukturering.
Under 2022 ökade omsättningen med omkring en tredjedel till 82 miljarder dollar. För vinsten blev lyftet 57 procent till 31,2 miljarder dollar.