Omkring 700 passagerar- och godståg i Tyskland stod på onsdagen stilla på grund av den lokförarstrejk som ska pågå till och med fredagen. Bara ungefär vart fjärde tåg kunde köras som planerat.
Bakgrunden till strejken, som inleddes på tisdagen, är att fackförbundet GDL och tågoperatören Deutsche Bahn är oense om lokförarnas löner.
Strejken påverkar inte Trafikverkets tågplanering av persontrafik i Sverige, uppger myndigheten.
Andra lösningar
Men för statsägda godstågsoperatören Green Cargo påverkas en fjärdedel av bolagets utrikestransport. När det gäller gods påbörjades strejken klockan 19.00 på tisdagen. Sedan dess har bolaget tvingats hitta andra lösningar på grund av förseningar och inställda tåg.
– Normalt går transporten ut via Malmö, över bron och genom Danmark. För att kunna hålla igång trafiken har vi börjat köra mer volym över färjan mellan Trelleborg och Rostock, säger Richard Kirchner, marknadsdirektör på Green Cargo.
Den export som går ut med Green Cargos godståg är framför allt från pappers- och stålindustrin. För import till Sverige påverkas främst handelsgods och insatsvaror till industrin.
– Vagnarna står stående med last. Än så länge är det inget gods som inte kommer att köra, men det har blivit förseningar. Vi jobbar stenhårt med att hantera situationen och hålla igång trafiken, säger Kirchner.
"Köra ikapp"
Strejken väntas pågå fram till fredag morgon klockan 02.00.
– Det är en begränsad tidsperiod. Vi har ingen information om att strejken skulle förlängas så vi utgår från att det fortfarande gäller. Än så länge har det inte fått några jättelika konsekvenser, vi räknar med att kunna köra ikapp, säger Kirchner.
– Men det är ingen bra situation, absolut inte, fortsätter han.
Ekonomer och branschorganisationer har varnat för att strejken kan spä på de problem med flaskhalsar i leveranskedjorna som just nu påverkar de tyska företagen.