– Vi brukar normalt inte prata om alla myndighetsbeslut som vi har om det inte är materiellt. Vi har väldigt många typer av myndighetsbeslut som både på upp- och nedsidan berör bolaget. Där följer vi börsreglerna helt enkelt, är det materiellt så går vi ut med det, säger Claes Eliasson till TT.
Det var i slutet av januari som Volvo skrev på en överenskommelse med trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA, vilken innebär att Volvo ålades att betala 85 miljoner dollar, motsvarande 887 miljoner kronor. Majoriteten av de pengarna utgjordes av bötesbelopp, men 20 miljoner dollar ska – enligt överenskommelsen – gå till förbättring av säkerheten.
Totalt 1,3 miljarder
Det beloppet kan växa. Om pengarna inte används till att införa nödvändiga åtgärder tillkommer ytterligare en bot på 45 miljoner dollar, vilket hade gett en totalsumma att betala på 130 miljoner dollar – motsvarande drygt 1,3 miljarder kronor.
Straffet utfärdas efter en NHTSA-utredning som bland annat visat att det som kallas Volvo Group North America varit långsamma med att utfärda felmeddelanden till fordonsägare och slarvat med skaderapporterna.
Dessutom har Volvos återkallelser gått för långsamt.
– Vad vi känner till har det inte lett till varken olyckor eller skador i samband med de fordon som är inblandade i återkallelserna, säger Claes Eliasson.
"Där har det brustit"
Han säger att myndigheten kräver "många olika typer av rapporter".
– Ofta handlar det om kundklagomål, fältrapporter, information om incidenter eller tekniska tips som vi skickar ut. Den typen av information. Och det är här det har brustit, informationsflödet har kommit sent eller inte alls till NHTSA.
Bötesbeloppet beskrivs som "ett av de största straffen någonsin" för brott mot trafiksäkerhetslagen Vehice safety act, enligt ett pressmeddelande från NHTSA.
"NHTSA kommer att utnyttja myndigheternas fulla makt för att skydda allmänheten från säkerhetsbrister och från tillverkare som genom att inte följa lagen skapar potentiella säkerhetsproblem", säger NHTSA-toppen Ann Carlson.