Marabous ägare Mondelez har haft en tuff vecka. Flera företag och organisationer har meddelat att de bojkottar chokladtillverkaren sedan den svartlistats av Ukraina, för att den bedriver verksamhet i Ryssland.
"Inga bra förklaringar"
Under torsdagen meddelade Mondelez att de kommer att separera sin ryska verksamhet från övriga marknader senare i år. Att man inte lämnar Ryssland beror, enligt bolaget, bland annat på att verksamheten då skulle riskera att hamna i händerna på andra parter, "som skulle kunna använda den för att skydda sina egna intressen".
– Jag förstår verkligen inte deras beslut. Jag tycker inte att de har några bra förklaringar, säger Agiya Zagrebelska, chef på Ukrainas antikorruptionsmyndighet.
Myndigheten ansvarar för den lista med internationella företag som enligt Ukraina sponsrar kriget genom att fortsätta bedriva verksamhet i Ryssland.
– De kommer ju fortfarande att betala skatt i Ryssland, och skattepengar finansierar kriget, säger hon över telefon från kontoret i Kiev.
De "andra parterna" som Mondelez syftar på är troligtvis oligarker, säger Zagrebelska.
– Men oligarker har inte kunskap om att driva en sådan verksamhet, ryska folket skulle märka att det blir dålig kvalitet. Det skulle bli lägre vinst och mindre pengar till den ryska statskassan. Dessutom skulle antagligen oligarkerna lägga en hel del i sina egna fickor.
"Skalat ned"
Mondelez, som har tusentals anställda i Ryssland, förklarar även sitt beslut med att en stängning i landet skulle påverka ryska familjer som inte har med kriget att göra. Men det argumentet ger Zagrabelska inte mycket för.
– Ryssarna skulle kunna stoppa kriget. Vi vill säga till det ryska folket: Gå ut på gatorna, gå till medierna, och säg: "Stoppa kriget!". Putin kan inte arrestera miljontals ryssar. Kriget kan fortgå för att ryssarna är tysta.
Enligt Mondelez har bolaget "skalat ned sin aktivitet" i Ryssland, och inte lanserat nya produkter, inte marknadsfört produkterna eller gjort några nya investeringar.
TT: Vad tänker du om det?
– Jag tittar på siffrorna. Förra året ökade Mondelez vinst med över 300 procent på den ryska marknaden. Jag bryr mig inte om vad de säger om deras siffror visar något annat.
Bolaget å sin sida hävdar att deras försäljning har minskar markant, liksom deras importvolymer och marknadsandelar. I sin årsredovisning för 2022 skriver Mondelez att den ryska verksamheten står för fyra procent av den totala omsättningen. Det motsvarar en försäljning på runt 13 miljarder kronor.
Symbolisk handling
Agiya Zagrebelska betonar att det är en viktig symbolisk handling att västerländska företag drar sig ut ur Ryssland, för att markera att man inte stödjer kriget.
– Annars kan det ryska folket tänka "då är det kanske inte så farligt, det stämmer nog inte vad som påstås om krigsbrott, för då skulle företagen inte vara kvar". Det blir ett rättfärdigande.
– Om alla västerländska företag lämnade Ryssland skulle kriget ta slut, så enkelt är det.
TT har sökt Mondelez för en kommentar.