Unilever hälsomärker sina produkter

Nyttigt, eller rentav hälsofarligt med sådant som glass och feta såser? Investerarna vill veta. Nu hälsomärker matjätten Unilever sina produkter.

Nyttig eller ohälsosam? Nu ska matjätten Unilever hälsomärka sina produkter. Arkivbild.

Nyttig eller ohälsosam? Nu ska matjätten Unilever hälsomärka sina produkter. Arkivbild.

Foto: Helena Landstedt/TT

Ekonomi2022-10-31 05:30

Dagligvarujätten Unilever, som bland annat äger GB glace, Hellmans majonnäsprodukter och torrvarumärket Knorr, märker nu upp sina produkter utifrån hur hälsofarliga eller hälsosamma de är.

Enligt företagets egna hälsokriterier är 63 procent av Unilevers produkter hälsosamma.

Fast det är svårt att hitta rätt måttstockar för att slå fast om en produkt är nyttig eller onyttig. Fett, salt, socker, tillsatser...det är många olika faktorer som kan avgöra.

I Australien och Nya Zeeland, där kriterierna är stränga, är bara 17 procent av Unilevers produkter hälsosamma enligt det stjärnsystem som används där, enligt företaget.

Efterlyser global standard

"Denna stora skillnad visar att det inte finns någon globalt gångbar definition på vad som är hälsosamt" säger Unilever i ett uttalande, och uppmanar till att en global standard utarbetas.

Unilever sade på fredagen att företaget har som mål att 85 procent av produkterna ska vara hälsosamma enligt företagets egna kriterier till 2028. Siffran kan användas för att följa upp företagets egen utveckling, men däremot inte för att jämföra med andra mattillverkare, eftersom kriterierna kan se så olika ut, enligt Bloomberg.

Organisationen ShareAction, som verkar för etik och hållbarhet hos företag och som företräder investerarintressen, har uppmanat Unilever att rapportera hälsoeffekter. Unilevers konkurrenter behöver också agera, enligt organisationen. Nu får Unilever beröm för att ha börjat.

Hälsofrågor när det gäller produkter har blivit en stor fråga för investerarna, sedan myndigheter lagt förbud, varningstexter och begränsningar på produkter som är ohälsosamma. I exempelvis Storbritannien, Sydafrika och Mexiko är sockerstinna drycker belagda med höga skatter.

Nervösa investerare och företag

Det gör investerarna nervösa, liksom företagen.

För drygt ett år sedan blev en hemlig intern rapport från världens största matföretag, Nestlé, offentlig av misstag.

I den rapporten framkom att 60 procent av Nestlés produkter inte ansågs hälsosamma enligt företagets bedömningar, och heller aldrig skulle kunna bli det, hur mycket de än förändrades. Bara 37 procent av Nestlés mat skulle kunna nå upp till de stränga reglerna som gäller i Australien.

Unilever äger varumärket GB glace. Arkivbild.
Unilever äger varumärket GB glace. Arkivbild.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!