I december lyfte andelen billån med högre riskklass – så kallade subprime-lån – med minst 60 dagar försenade betalningar till 5,7 procent, enligt ratinginstitutet Fitch Ratings. Det kan jämföras med nivåer en bra bit under 3 procent 2021 och 5 procent i januari 2009.
Problemet är att räntorna på billånen stiger snabbt i inflations- och räntechocken som slagit till mot västvärlden till följd av pandemieffekter och Ukrainakriget.
Räntorna på ett billån i USA låg i snitt på 8,02 procent i december, upp från 5,15 procent ett år tidigare, enligt bolaget Cox Automotive. För subprime-lån kan räntorna ligga betydligt högre, då långivare vill ta höjd för risken att betalningar ställs in.
Antalet pantsatta bilar som tagit i beslag av långivare ökade med 11 procent i fjol jämfört med året före, enligt auktionshuset Mannheim. Men det är fortfarande en nedgång jämfört med antalet före pandemin.
En låntagare som ställer in betalningarna för ett billån kan räkna med att det finns en anmärkning om detta som dyker upp när nya lån ska tas under sju års tid i USA.