SCB:s siffror visar att de svenska hushållen minskade sina utsläpp med 250 kiloton koldioxidekvivalenter tredje kvartalet 2022, jämfört med motsvarande kvartal 2021.
– Minskningen är i samma omfattning som när pandemin inleddes under våren 2020. Det är unikt i tidsserien att det är så stora skillnader, säger Annika Damm, analytiker på SCB:s miljöräkenskaper.
Jämfört med motsvarande kvartal 2019 – innan pandemin – har hushållens utsläpp minskat med 16 procent under tredje kvartalet 2022.
De sjunkande siffrorna förklaras främst av att utsläppen från personbilar har minskat, vilket framför allt är en följd av en ökad andel biobränsle i diesel.
Dieselinköp minskar
Det tuffa ekonomiska läget tros också ha haft en viss inverkan. Prisökningarna på drivmedel under tredje kvartalet var dock inte lika kraftiga som tidigare och ses därmed inte som den viktigaste förklaringsmodellen, enligt Annika Damm.
– Hushållens inköp av diesel har minskat, så det är lite olika effekter vi får den här gången jämfört med pandemiåret då hushållen minskade på sina transporter. Nu har de ju också minskat på transporterna, i och med att det är höga prisnivåer, men det har vi sett under en längre period sedan sommaren 2022.
Elektrifieringen av bilar och andra fordon är också faktorer som påverkar utsläppen, men den effekten kan SCB inte mäta på kvartalsnivå, enligt Annika Damm.
Total minskning
Totalt uppgick utsläppen från den svenska ekonomin till 11,7 miljoner ton koldioxidekvivalenter det tredje kvartalet 2022, en minskning med nära 4 procent jämfört med motsvarande period 2021.
De största utsläppsminskningarna syns inom byggverksamheten och inom tjänstebranscherna, som handeln. Även inom jordbruk, skogsbruk, fiske minskar utsläppen av växthusgaser, jämfört med motsvarande kvartal året innan.
– Vi pratade en del om lufttransporterna under kvartal två och det är samma nu, där ökar utsläppen. En del av det här är fortfarande pandemieffekter som ligger kvar, eftersom vi jämför med året innan, säger Annika Damm.