Efter Lidls utspel förra veckan meddelar nu Ica Sverige att de sänker priset till butikerna på över 300 varor med mellan 5 och 25 procent. Coop sänker samtidigt priserna på grönsaker och frukt med 12 procent för medlemmar.
Ulf Mazur, vd och grundare för den oberoende sajten Matpriskollen, framhåller att matjättarna kan behöva höja priserna på andra varor inom samma kategorier för att få kalkylen att gå ihop.
– Deras sortiment är väldigt brett, så det räknar jag med.
Det kan vara svårt att få en helhetsbild av Icas prissänkningar, jämfört med Lidl, betonar Ulf Mazur.
– På Lidl är det lättare att få en helhetsbild av prissänkningen då man har gemensam prissättning i butikerna, till skillnad från Ica där det i slutändan är upp till varje enskild handlare att sätta sina lokala priser.
Tidsbegränsade åtgärder
– Vi ska också komma ihåg att det här är tidsbegränsade åtgärder. Annars hade ju matkedjorna infört ett direkt prisstopp, i kombination med prissänkningarna, säger Ulf Mazur.
Nordeas chefsanalytiker Torbjörn Isaksson anser att det är svårt att värdera utspelen från livsmedelshandlarna. Det är mycket kampanj över det hela, säger han.
– Och det här är ju några hundra varor som man indikerar att man ska sänka priserna på, medan utbudet i en vanlig livsmedelsaffär är ju flera tusen varor.
– Frågan är också vilka varor man faktiskt sänker priset på. Är det mer marginella varor, eller är det basvaror och så vidare.
Politiska debatten
Rolf Karp, mångårig detaljhandelsanalytiker och numera knuten till Aktiespararna, bedömer att matjättarna har känt sig tvungna att agera till följd av den heta politiska debatten om matpriser.
– De gör det här för att tillmötesgå politikerna. De vill visa god vilja och att de faktiskt gör något.
– Det som är intressant nu är vad som händer bakom kulisserna. De stora mataktörerna kommer sätta press på sina leverantörer nu, vilket kan leda till att vi får se lägre prisökningar framöver.
Prissänkningarna kan resultera i att matjättarna samtidigt kommer premiera sina egna varumärken i högre utsträckning, enligt Rolf Karp.
– Jag tror de kommer vara försiktiga med prishöjningar framöver, nu när de har ögonen på sig. De kommer försöka hitta andra möjligheter och öka sin flexibilitet genom att hitta nya leverantörer för sina egna varumärken.