Det handlar om Nuon, ett dotterbolag till Vattenfall, som anklagas för att under flera år ha tagit ut en felaktig avgift på elräkningarna till omkring 5 000 företag och organisationer.
– Vattenfall har tyvärr avfärdat alla våra försök till kontakt och förhandlingar. Vi kommer nu därför att lämna in en gruppstämning mot Vattenfall vid en domstol i Amsterdam där vi kräver kompensation för de många kunder som vi anser har lurats att felaktigt betala alldeles för höga elräkningar, säger Leo Spigt, advokat och ordförande i den stiftelse som bildats för att ta tillvara kundernas intresse i frågan.
Enligt stiftelsen har avgiften höjt elkostnaderna med i snitt 80 procent för de drabbade kunderna, företrädesvis små och medelstora företag och organisationer, skriver tidningen.
Totalt uppgår kraven på Vattenfall till mer än 400 miljoner euro, cirka 4,1 miljarder kronor, plus ränta.
Vattenfall kommenterar stämningshotet i ett skriftligt meddelande till TT:
”Vattenfall erbjuder företagskunder olika typer av elavtal. Stiftelsens påståenden rör en del av vissa elavtal i Nederländerna. Den omdiskuterade delen kallas kapacitetsavgift. Priset för elleveransen till företagskunder består av flera komponenter, som pris per kWh, en fast avgift och en kapacitetsavgift.
Elleveranspriset är inte kopplat till avgiften till elnätsoperatören för transporten av elen (elnätsavgiften), såsom påstås. Vi anser därför att anklagelserna är ogrundade. Vattenfall beklagar om några av våra kunder är missnöjda med sitt kontrakt. Vi kommer nu att respektera och avvakta den rättsliga processen” skriver Vattenfall.