– Detta betyder mycket för vårt bolag. Det ger oss en stor dos energi och det är på ett sätt en bekräftelse som vi kan vara stolta över, säger Thomas Ingenlath till TT i en första intervju sedan huvudägaren Volvo Cars bekräftat att Polestar tar genvägen in på Nasdaqbörsen via en fusion med det redan börsnoterade amerikanska förvärvsbolaget Gores Guggenheim.
– Det är viktigt för framtiden, när vi ska genomföra vår affärsplan med tre nya bilmodeller och gå från 14 till 30 marknader. Det behövs rätt finansiell uppbackning så att vi kan genomföra allt det, tillägger han.
"Vet hur detta ska göras"
Den tyske Polestarchefen, baserad i Göteborg, tillägger att han ser det redan börsnoterade Gores Guggenheim som en perfekt partner.
– Det är en partner vi känner att vi kan lita på och som är erkänd, professionell och vet hur detta ska göras. Det är därför vi hamnar på Nasdaq, säger Ingenlath.
Efter fusionen kommer 6 procent av Polestar-aktierna att handlas på Nasdaq. Resterande 94 procent av ägandet finns kvar bland befintliga ägare, där huvudägaren Volvo Cars ökar sin andel till 50 procent av aktierna.
Relationen till Volvo Cars är avgörande för Polestars affärsmodell, enligt Ingenlath.
– Vi är inte en ”start-up”, som måste göra allt från början på egen hand. Vi kan dra nytta av att vi är en del av denna företagsgrupp och få tillgång till produktionskapacitet, forskning och utveckling och så vidare. Det ger ett viktigt stöd, inte bara till vår affärsmodell utan även till vår värdering. Och det är detta som investerare gillar med vårt bolag, säger Ingenlath.
Polestars leveransvolym beräknas i år öka till 29 000 bilar, mot 10 000 i fjol. Om fyra år är siktet inställt på en volym på 290 000 bilar.
Fabriker i Kina, Europa och USA
Ingenlath pekar ut tre faktorer som avgörande för att målet ska gå att nå.
Första faktorn är lanseringen av tre nya Polestar-modeller till 2024: Polestar 3, 4 och 5. Dessutom planeras en snabb expansion geografiskt, där Polestar vill ta sig in på 16 nya marknader.
Den tredje faktorn är produktionsapparaten, som lätt kan anpassas och som i allt väsentligt redan finns på plats.
– Det finns fabriker i Kina, Europa och USA och vi kommer att dra nytta av denna globala närvaro.
TT: Hur har halvledarbristen påverkat er verksamhet?
– Självklart är halvledarbristen och nedstängningar av underleverantörer i covid-19-pandemin något vi följer noga och måste hantera. Än så länge i år har vi kunnat hålla vår produktion igång, säger Ingenlath.
– Leveransvolymen på 29 000 bilar, som vi räknar med i år, är förstås en prognos som tar i beaktande att det råder halvledarbrist, effekten av det finns med i beräkningen, tillägger han.
Enligt Ingenlath räknar Polestarledningen med att problemen med brist på halvledare och komponenter kommer att avta snart och en bit in i 2022 tror han att problemet i stort är löst.
Premium och lyx
Ingenlath klargör samtidigt att han inte ser något behov av att göra avsteg från Polestars strategi. Det är premium och lyx som gäller även i framtiden, trots de ambitiösa planerna för ökade leveransvolymer.
– Tesla har valt att vända sig till bredare konsumentgrupper med massproduktion nu. Det är inte vår väg. Vi har ett premium- och lyxmärke med högpresterande bilar. Vårt segment är definitivt kvar i detta hörnet av marknaden.
– Polestar 1 kostar omkring 150 000 euro och Polestar 2 omkring 40 000 euro – det är det prisspann inom vilket Polestar kommer att verka.
TT: Så ni kommer inte börja konkurrera med elbilsmodeller från Volvo Cars och Geely?
– Det skulle vara ganska korkat om vi gjorde det. Vi har en modellportfölj inom gruppen där modellerna inte konkurrerar med varandra, det är nog vettigt.
– Med det sagt, var ser vi tillväxten? Tillväxten inom bilindustrin är inom premium-elbilar. Elektrifieringen börjar uppifrån och det är där vi lanserar våra produkter.