Clas Ohlson redovisar en klart sämre vinst för tredje kvartalet jämfört med föregående år. Kvartalet innefattar den för företaget viktiga julförsäljningen som gick bra, enligt Kristofer Tonström.
– Vi hade en riktigt bra julhandel, säger han.
Men kunderna håller allt hårdare i sina plånböcker nu, det märker också Clas Ohlson.
– Vi ser att kunderna handlar det man verkligen behöver, och inte sådant man unnar sig.
För Clas Ohlsons del har det inneburit att kunderna plockat åt sig sådant som matlådor och grejer för att spara el.
Matlådor säljer
– Det är stort fokus på matförvaring, det har utvecklats starkt.
En utmaning för företaget är att tillväxten online inte uppnådde tidigare uppsatt nivå. Februariförsäljningen, det vill säga inledningen på pågående kvartal, visar på en svag ökning på en procent. Men det ser tufft ut för detaljhandeln i år, och det kommer också att påverka Clas Ohlson.
– Vi förväntar oss ett tufft 2023.
Han ser ändå att hans bolag kommer att klara sig hyfsat även då folks plånböcker knäppts igen.
– Vi har ett relevant sortiment, med en väldig bredd. Kunderna kommer till oss för att de tror att vi har det som de söker. Vi är stora inom exempelvis solcellsbelysning, verktyg och trädgård, som blir aktuellt nu.
Företaget kommunicerade förra året ut ett besparingspaket, som nu har genomförts, berättar Kristofer Tonström. Fast kostnadsjakten fortsätter.
Nu inte bara från Kina
Bland annat innebär det att Clas Ohlson nu ser sig om efter fler inköpsmarknader. Clas Ohlson vill köpa mer från länder som Vietnam och Indien. Dessutom mer lokalt från Europa, bland annat har ett inköpskontor i Polen upprättats, berättar han. Det handlar framför allt om att komma billigare undan, men också för att sprida risker.
– Kina är vår största inköpsmarknad. Covidnedstängningar där har haft påverkan på oss och vår personal på plats, och det har också gett störningar i leveranskedjorna, säger Kristofer Tonström.