I sämre tider har strömningstjänsterna hittills stått sig bra. Frågan är om det blir likadant den här gången.
– Förut har vi sett att underhållning i hemmen står sig ganska robust. Man kanske inte går på restaurang eller livesport lika mycket och då blir det extra viktigt, säger Anders Jensen, vd för strömningsbolaget Viaplay som tidigare hette Nordic Entertainment Group (Nent).
Trots det skruvar bolaget ned sina förväntningarna på tillväxt både för i år och nästa år i tredje kvartalsrapporten. Något som får aktien att rasa med 20 procent i börsöppning.
– Det är en betraktelse av omvärlden omkring. Vi förväntar oss att marknaden bromsar in lite under nästa år när i princip alla hushåll blir satta under ganska stor ekonomisk press, säger bolaget han.
Växer främst utomlands
För tillfället växer bolaget mest internationellt. Antalet betalande abonnenter ökade under kvartalet med 78 procent från föregående år, motsvarande 879 000 nya abonnenter. Av det stod den internationella Viaplay-verksamheten för 685 000 abonnenter, vilket var mer än dubbelt så många som under föregående kvartal.
Norden är en mer mättad marknad för bolaget, där skrivs förväntningarna på tillväxt ned från 20 till 10 procent för helåret.
Skälen är enligt bolaget en svagare annonsmarknad, sämre försäljning än väntat av premiumabonnemang i Norge samt ett avslutat avtal med Telia.
– Även om vi ser en inbromsning i marknaden så märker vi att färre kunder än tidigare lämnar oss. Det visar att om man har tjänster som man tycker om så stannar man där och hoppar inte runt efter nya, säger Anders Jensen.
Samtidigt är konkurrensen på marknaden stenhård, inte minst från amerikanska jättar som Disney, Amazon och Netflix.
"Måste ösa på med innehåll"
Enligt Anders Jensen har Viaplay en fördel i att vara kundernas första- eller andrahandsval på samtliga av sina marknader.
– Det ger oss en viss robusthet jämfört med många andra. Sedan har vi ett ganska unikt erbjudande som spänner från bred underhållning till sport. Det ger oss möjlighet att hålla i och hålla ut även i lite sämre tider, säger han och fortsätter:
– Men det finns inget annat recept att hålla i det än att fortsätta ösa på med bra underhållning. Vi måste se till att vi underhåller och engagerar våra kunder så mycket som vi bara kan.
Samtidigt som bolaget ser en inbromsning framför sig växte omsättningen med 25 procent under kvartalet. Anders Jensen beskriver det som "ganska unikt för ett tillväxtbolag i de här tiderna".
– Trots det måste vi liksom alla andra se över hur vi jobbar med kostnader och hur vi satsar långsiktigt på ett sunt sätt nu när marknaden är tuffare, säger han.
Bolaget sänker tillväxtprognosen för helåret 2022 till runt 20 procent för koncernen som helhet. Tidigare låg prognosen på "minst" 28 procent.
För Norden sänker bolaget tillväxtprognosen från 20 procent till 10 procent. Dels har premiumabonnemangsförsäljningen i Norge gått sämre än väntat, men bolaget har också avslutat ett avtal med Telia.