Från nattsvart och en majoritet av kedjans klädbutiker nedstängda till såväl bättre resultat som högre utdelning än vad som förväntades. För vd:n Helena Helmersson som klev på posten bara ett par månader före pandemins utbrott är förändringen radikal:
– Det har varit en tuff start, en kris som kom med en gång. Nu när jag sitter med det här resultatet är jag jättestolt, hur vi kunnat vara så snabbfotade och handlingskraftiga, säger hon till TT.
För tredje kvartalet 2021 redovisar bolaget ett resultat före skatt på lite drygt sex miljarder kronor, en ökning med hela 158 procent jämfört med samma period föregående år. Det kan också jämföras med analytikernas genomsnittliga förväntningar som låg på drygt fem miljarder kronor enligt Refinitivs sammanställning.
Lättade restriktioner gör att endast ett 50-tal butiker för närvarande är stängda jämfört med merparten av kedjans omkring 5 000 butiker när nedstängningarna globalt sett var som mest omfattande. En ökad onlineförsäljning tillsammans med lägre hyreskostnader är också bidragande orsaker till det positiva resultatet.
— Samtidigt måste vi blicka framåt, vi sitter nu med en massa lärdomar och har naturligtvis högre ambitioner, säger Helena Helmersson.
Rejäl vinstkross
Förutom vinstkrossen meddelar bolaget även att det blir en utdelning till aktieägarna på 6:50 kronor per aktie.
Detta efter att klädjätten precis som många andra företag valde att pausa utdelningen under coronapandemin.
När världen går in i en ny fas efter pandemin är dock den stora frågan vad som sker med den fysiska handeln kontra onlinehandeln? Helena Helmersson bekräftar att man kommer fortsätta att stänga fler butiker än vad som kommer öppnas under 2022. För 2021 hamnar siffran på 215 butiker.
– Det kommer inte vara lika mycket nettostängningar men det går inte att säga en exakt siffra utan vi måste vara flexibla.
Utmaningarna för H&M är precis som alla andra globala företag i nuläget främst leveransutmaningar när det gäller logistik. För kunderna märks det praktiskt när det gäller företagets höst- och vinterkollektion:
– Det finns vissa höstvaror som till exempel stickade plagg som inte kommit in i butik. Vi ser att produktionen gått starkt framåt och där är vi på en bra nivå. Det är framförallt hamnsituationen även om vi ser att vi går i rätt riktning och är flexibla.
Ingenting om Kina-frågan
Ytterligare en utmaning för bolaget har varit situationen i Kina där företaget under 2021 har varit utsatta för en onlinebojkott.
– När det kommer till Kina är vi fortfarande i en komplex situation och kan tyvärr inte svara på några frågor, är beskedet från Helena Helmersson.
Kina specifikt finns dock längre inte med bland de tio största marknaderna som redovisas i bolagets delårsrapport.
I segmentsredovisningen för olika regioner märks också att så här långt under 2021 är Asien/Oceanien den enda regionen med en rörelseförlust samtidigt som den externa nettoomsättningen minskar.
Dock står regionen endast för 13 procent av den totala nettoomsättning. På Stockholmsbörsen handlades aktien vid lunchtid ned 2,2 procent efter att initialt stigit vid börsens öppning.