Volvo Cars överraskar marknadsanalytiker med en extremt stark utveckling för första kvartalet.
Bolagets rörelsevinst uppgick till till 5,1 miljarder kronor, visserligen något lägre än samma period 2022 men högt över marknadens förväntningar som låg på 3,5 miljarder kronor.
Även intäkterna som uppgick till drygt 95 miljarder kronor, var bättre än väntat och aktien lyfter nästan fyra procent. Ett annat tydligt styrkebesked är samtidigt att företaget nu fått stänga orderboken avseende den nya elbils-suven EX90 som presenterades förra året.
Stor efterfrågan
Medan det talas om en allt bistrare ekonomisk verklighet för många hushåll finns alltså en större efterfrågan än väntat på en bilmodell som kostar 1,1 miljoner i grundutförande. Hur går det ihop sig?
– Det är en bra fråga, säger Johan Ekdahl, finanschef hos Volvo Cars till TT.
– Vi har ett starkt varumärke och attraktiva modeller. Det finns också en viss uppdämd efterfrågan efter de senaste åren. Jag ser också de makroekonomiska osäkerheterna men vi ser globalt en god efterfrågan.
TT: Handlar det om att Volvo Cars numera är ett premiummärke riktat mot en annan kundkrets än för 20–30 år sedan?
– Vi är en del av premiumsegmentet och det kan självklart vara en påverkande faktor. I bistrare ekonomiska tider så viker efterfrågan för andra delar av bilindustrin snabbare.
Johan Ekdahl påpekar dock att även Volvo Cars ser regionala skillnader när det gäller försäljningen.
– Vi ser att bilmarknaden i Sverige viker totalt sett mer än i många andra länder. Vi tar marknadsandelar under kvartalet men vi ser också en vikande efterfrågan när det gäller Sverige.
– Jag ska kanske inte kommentera svensk räntepolitik men kan konstatera att makroekonomiskt kanske Sverige inte är ett av de länder som ser bäst ut vilket får en effekt på bilindustrin i stort.
Priskrig
Bilindustrin har den senaste tiden skakats om av elbilsjättens Teslas besked att sänka sina priser, något som bland annat fått konsekvensen av ett regelrätt priskrig på den kinesiska bilmarknaden som också är världens största och självklart en viktig marknad även för Volvo Cars.
Vd:n Jim Rowan påpekade redan förra kvartalet för TT att Volvo Cars inte tänker följa efter och Johan Ekdahl håller fast vid den linjen även nu:
– Vi står fast och har stor tro på vår prispolitik. Vi ser att vi har ett starkt varumärke och god efterfrågan. Vi kommer inte aktivt att medverka i något form av priskrig.
Ny modell på gång
Volvo, som har som mål att 50 procent av företagets globala försäljning 2025 ska utgöras av elbilar, rapporterar nu att elbilstillväxten under kvartalet uppgick till 157 procent.
Avsikten är att komplettera EX90 under 2023 med en mindre elektrisk suv. När exakt den ska presenteras är dock inte klart ännu.
– Vi kommer relativt snart komma med mer information men det kommer att ske i år, säger Johan Ekdahl.
Nyckeltal | Första kvartalet 2023 | Första kvartalet 2022 |
Omsättning | 95,7 miljarder kronor | 74,3 |
Rörelseresultat | 5,1 | 6,0 |
Ebit-marginal | 5,3 procent | 8,1 procent |
Resultat per aktie | 1:21 kronor | 1:29 kronor |
Försäljningsandel, elektriska bilar | 18 procent | 8 procent |