Lastbilstillverkaren AB Volvos tredje kvartal påverkades av bland annat brist halvledare och andra komponenter.
Vinsten före skatt blev ändå 9 433 miljoner kronor. Det kan jämföras med vinsten på 7 640 miljoner kronor samma period året före. Snittprognosen för vinsten före skatt låg på 8 954 miljoner kronor, enligt en sammanställning av prognoser gjord av Refinitiv.
– Det är ett starkt kvartal med bra lönsamhet. En marginal på elva procent, trots en stökig situation i leveranskedjorna, både när det gäller komponenter men också frakt och logistik, säger Martin Lundstedt.
Samtidigt fortsätter pandemin att påverka, vilket under kvartalet resulterat i både produktionsstörningar och ökade kostnader.
Spänner bågen
Även framöver ser läget instabilt ut, med risk för störningar, oförutsägbarhet och brist på fraktkapacitet.
– När vi har en så stark efterfrågan som vi har nu kommer vi hela tiden att spänna bågen så högt att i vissa lägen kommer den att brista. Annars gör vi inte vårt jobb med att försöka möta den starka efterfrågan, säger Martin Lundstedt.
– När man har en så stark orderbok gör vi fel om vi inte pressar systemet så mycket som möjligt.
Orderingången för kvartalet gällande antalet lastbilar sjönk, från 57 530 till 51 118. Framförallt i i Europa märks detta genom ett tapp på 34 procent. Även i Sydamerika ser man en kraftig nedgång (48 procent) medan den viktiga nordamerikanska marknaden rör sig i den andra riktningen (upp 75 procent).
För den europeiska marknaden sänker man nu prognosen för 2022 medan den är oförändrad i Kina och Brasilien. I Indien lyfter man samtidigt prognosen för såväl tunga som medeltunga lastbilar.
Utbud före efterfrågan
Prognosen totalt sett för nästa år ser positiv ut, men präglas också av stor osäkerhet, enligt Martin Lundstedt.
– Vi guidar för en förbättrad totalmarknad nästa år, upp mot 300 000 fordon både för Nordamerika och för Europa, men det är fortfarande mycket osäkerhet inbakat i det det, säger han.
– I början av nästa år åtminstone kommer det att vara samma situation, där utbudet snarare än efterfrågan styr totalmarknaden. Exakt när det övergår i en bättre balans är svårt att sia om nu.
Skakig resa
Omsättningen under tredje kvartalet uppgick till 85 258 miljoner kronor, jämfört med 76 852 miljoner kronor ett år tidigare.
Här hade analytiker i snitt räknat med en omsättning på 85 900 miljoner kronor under kvartalet.
När det gäller bussdivisionen ökade orderingången under tredje kvartalet med 34 procent och leveranserna med två procent.
Lastbils- och busstillverkaren Volvos aktie har haft en skakig resa under året hittills – bland annat präglad av pandemirelaterade flaskhalsar som halvledarbrist. Sedan årsskiftet har aktien gått upp drygt 6 procent, vilket kan jämföras med Stockholmsbörsens OMXS-index som lyft 22 procent.