Klädjättens försäljning under fjärde kvartalet är redan känd. Den publicerades i december och visade på en oförändrad nettoomsättning jämfört med samma period 2021.
Det blåser ändå motvind för H&M på grund av en rad faktorer.
Rörelseresultatet beräknas ha rasat till drygt fyra miljarder kronor enligt Bloombergs sammanställning av prognoser, ett fall på drygt två miljarder kronor jämfört med samma period 2021.
– Det är en följd av externa faktorer – valuta, råmaterial och frakt, säger Daniel Schmidt, analytiker på Danske Bank som bevakar bolaget.
Utöver det har avvecklingen av den ryska verksamheten blivit en tung kostnadspost, i somras gjordes bedömningen att det handlar om cirka två miljarder kronor.
Hopp om ljusglimt
H&M har dessutom redan flaggat för att omstruktureringskostnader – med en personalneddragning på 1 500 anställda – drar ned resultatet med ytterligare 800 miljoner kronor i kvartalet. Det beloppet ingår inte i analytikernas resultatprognos.
– Det kommer att vara svagt, säger Schmidt inför bokslutet.
Men han hoppas i samband med bokslutet få en bild av om H&M:s utveckling under december-januari. Och där finns hopp om en ljusglimt.
– Halva första kvartalet har ju redan gått – lite drygt faktiskt. Och det kan möjligtvis överraska positivt lite, tror jag, säger Schmidt.
Han pekar på hur statistik och rapporter från konkurrenter som spanska Inditex med klädkedjan Zara om perioden som redan hunnit publiceras ger en oväntat positiv bild av klädhandeln.
– Där låter det inte så farligt som man var rädd för. Försäljningen har varit förvånansvärt bra i flera rapporter och om konsumtionen inte var så svag borde det även gälla H&M.
Bomullspriset ner
En försvagad dollar på senare tid väntas också ge draghjälp, då det trycker ned kostnaderna för insatsvaror.
– Helt plötsligt ser det rätt bra ut om man importerar mycket i dollar och säljer i euro. Den ekvationen ser mycket bättre ut nu, men det syns nog inte hos H&M förrän vi kommer fram till sommaren, säger Schmidt.
– Bomullspriset har också kommit ned ganska mycket, från 1:30 dollar tidigt sommaren 2021 till 86 cent per pund (454 gram). Men även fraktpriserna med fartyg har kommit ned jättemycket det senaste året.
– Mycket av det som har varit väldigt jobbigt har svängt. Men det finns en ledtid på det, så det kommer inte hjälpa H&M i fjärde kvartalet, fortsätter Schmidt.
Kina är också ett spännande tema enligt Schmidt, där H&M efter en period med en stor kinesisk konsumentbojkott återigen fick tillträde till stora näthandelsplatser i Kina i höstas – som Alibabas T-mall.
Nu kan det ta fart ännu mer, i och med att Kinas ledning avvecklat nästan tre års strikta pandemirestriktioner.
– Enligt H&M är man tillbaka på T-mall. Det är med ganska få artiklar enligt bolaget, men det är ändå ett steg i rätt riktning.
Sänkt utdelning
Kina stod som mest för cirka 5 procent av H&M:s omsättning, men den andelen har krympt till kanske 3 procent i nuläget, enligt Schmidt.
– Men det är säkert en mer lönsam marknad än genomsnittet och så har det varit en expansionsmarknad för H&M, som gick i stå ganska ordentligt under bojkotten.
Schmidt tror att utdelningen till familjen Persson och andra H&M-ägare kommer att sänkas till 4:50 kronor per aktie i år, ned från fjolårets 6:50 kronor per aktie.
TT: Det skulle vara en ganska stor sänkning?
– Ja det är det. Men det har varit ett tufft år också.
– Vinsten per aktie, även den justerade, kommer att vara lägre än det H&M delade ut per aktie förra året. Då tycker jag det är väl optimistiskt att tro på en oförändrad utdelning – speciellt då man gör sig av med folk, fortsätter Schmidt.
– Men det är i och för sig många andra analytiker som inte tror det blir någon förändrad utdelning. Det är ju lite politik i det där också, man kanske inte vill behöva sänka. Samtidigt är det utmanande att dela ut mer än man tjänar.