Volvo Cars – folkaktien som tvärnitade

En ny folkaktie hette det när Volvo Cars klev in på Stockholmsbörsen. Ett år senare står faktum klart – bilaktien har tvärnitat. Småsparare som klev in i bolaget håller nu andan inför nya delårssiffror nästa vecka.

Volvo Cars aktie har haft en trög utveckling.

Volvo Cars aktie har haft en trög utveckling.

Foto: Johan Hallnäs/TT

Ekonomi2022-10-23 08:30

I början av 2000-talet var det statliga Telia som utropades till folkaktie när företaget skulle börsnoteras och allmänheten uppmanades att investera i företaget.

När Volvo Cars förra hösten gjorde börspremiär efter år av spekulationer var det också den största börsnoteringen sedan just Telia med ett börsvärde på drygt 18 miljarder kronor.

Förutom stora institutionella förvaltare var det även tusentals småsparare som hoppade på tåget. Såväl hos Nordnet som Avanza blev det den historiskt största börsintroduktionen någonsin där exempelvis Avanza hade 105 000 kunder som tecknade sig för aktien.

– Volvo är naturligtvis ett urstarkt varumärke och vi har aldrig någonsin kablat ut aktier till 105 000 kunder tidigare. Då är du i toppligan bland de mest ägda aktierna i Sverige och en räkmacka in på börsen, säger Nicklas Andersson, sparekonom hos Avanza.

Steg i början

Det fanns dock flera liknelser med Telia. Precis som telekomaktien steg Volvo Cars inledningsvis kraftigt på börsen men snart skulle det vända.

En kraftig nedgång i linje med börsen i stort i anslutning till Ukrainakrigets utbrott följdes av en återhämtning i somras men de senaste tre månaderna är dock aktien ned nästan 40 procent och den som köpte till teckningskursen 53 kronor har nu sett den falla till runt 45 kronor.

Aktien har påverkats av det allmännt sura börsklimatet men Nicklas Andersson påpekar att det finns visa branschspecifika utmaningar.

– Vi hade en komponentbrist inom bilindustrin redan när Volvo kom till börsen och det har sänkt dom under det här året och varit en våt filt. Det problemet har visserligen lättat nu men samtidigt faller efterfrågan när räntor stiger och vi går mot tuffare tider för hushållen och det blir allt dyrare att köpa eller leasa personbilar.

När Volvo Cars presenterade försäljningssiffrorna för oktober såg visserligen företaget en viss uppgång på månadsbasis. Hittills i år har dock företaget rapporterat 19 procent färre sålda bilar än under 2021.

Polestar – ett sänke

Det handlar dock om ytterligare faktorer. Elbilstillverkaren Polestar, som ägs av Volvo till 48 procent, har gått uselt efter börsnoteringen på midsommarafton.

– En stor del av Volvos värdering har styrts av ägandet i Polestar. I en övergång från låg- till högräntemiljö och hög inflation så har tillväxtbolag som Polestar värderats ned. Effekten på Polestar har naturligtvis även påverkat Volvo, säger Hampus Engellau, fordonsanalytiker hos Handelsbanken.

Ytterligare skepsis finns kring bolaget utifrån företagets kinesiska ägarstruktur. Engellau igen:

– Jag tror att det finns två läger, ett med investerare som väljer bort Volvos aktie, det har man gjort tidigare också. Sedan finns det ett annat läger som tittar på hur företaget historiskt sett har skötts och anser att bolaget är självständigt.

På fredag kommer nu nya delårssiffror. Marknadens förväntningar är också relativt låga med förväntad vinst före skatt på 2,6 miljarder kronor, betydligt lägre jämfört med föregående kvartal.

För småsparare som nu gått in i aktien kan det bli en ny rysare där bolaget kan straffas rejält på börsen vid en vinstmiss. Under nedgången har dock merparten av till exempel Nordnets kunder valt att behålla Volvo-aktien, enligt Frida Bratt, sparekonom hos Nordnet.

– Det är några faktorer som är viktiga, säger Hampus Engellau inför rapporten.

– Har komponentförsörjningen blivit fortsatt bättre? Det stora frågetecknet för Volvos del är i vilken utsträckning Kina kommer att börja med stimulanser när det gäller bilförsäljningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!