Så kom det så till sist – beskedet om en börsnotering av Volvo Cars. Det blir på Stockholmsbörsen.
I samband med noteringen planerar Volvo Cars en nyemission av aktier för 25 miljarder kronor. Ovanpå det flaggas det för att befintliga huvudägaren – Zhejiang Geely Holding – kan komma att sälja av en del av sitt innehav.
"Vi kommer fortsätta stödja Volvo Cars som majoritetsägare i den här pågående globala framgångssagan", skriver Volvo Cars styrelseordförande och huvudägare Eric Li – även känd som Li Shufu.
Om priset blir det rätta
De svenska institutionella ägarna, AMF och Folksam, är också med på noterna. De har inför noteringen så kallade preferensaktier som tillsammans motsvarar 2,2 procent av aktierna, som ska stämplas om till stamaktier.
Folksam har sedan fem år preferensaktier i Volvo Cars, som sedan 2019 har ett nominellt värde av två miljarder kronor, enligt Michael Kjeller, chef för kapitalförvaltning på försäkringskoncernen.
Han tycker att Volvo Cars under de fem åren Folksam varit ägare har levererat på sina planer och fattat kloka beslut.
– Så vi känner oss helt trygga med att det här är en bra tidpunkt och att det passar företaget, säger han.
– Vi har fått vad vi skulle få enligt villkoren som gällde för preferensaktierna och vi tycker att vi har blivit kompenserade för den risk vi har tagit under den här perioden, tillägger han om preferensaktierna.
Men AMF:s aktiechef Anders Oscarsson kan tänka sig att öka innehavet ännu mer – om priset blir det rätta.
Inför börsnoteringen har AMF gjort upp med Volvo Cars om att stämpla om sina preferensaktier till stamaktier för tre miljarder kronor.
– Vi kommer att gå in med det till att börja med, sedan får vi diskutera internt om vi kommer gå in med ytterligare pengar, säger Oscarsson.
– Kommer vi köpa mer eller inte? Det beror lite grann på vad priset blir, tillägger han.
"Lite av Sveriges kronjuvel"
Oscarsson beskriver Volvo Cars som transparent, välskött och lönsamt, med en bra produktmix och position i omställningen från bensin och diesel till hybrid- och elbilar.
– De ligger i god fas där och har ett bra tankesätt kring detta. Det borgar ju för att det kan bli en hygglig placering. Sedan går det ju inte att komma ifrån att detta är lite av Sveriges kronjuvel, som kommer till börsen igen, säger han.
Första dag för handel med aktierna på Stockholmsbörsen väntas bli någon gång i år. Försäljningen och emissionen kommer att riktas både till allmänheten och institutionella placerare.
Bolagsledningen har antagit som ambition att fram till 2025 nå en försäljning av 1,2 miljoner bilar per år. Nuvarande årstakt, vid senaste halvårsskiftet, ligger på 773 000. Samtidigt siktas på en rörelsemarginal, vinst i förhållande till försäljning, på 8–10 procent.
Köptes av Ford
Den klassiska biltillverkaren – som försvann från börsen när Ford köpte företaget 1999 – siktar på en värdering på upp emot 25 miljarder dollar, motsvarande nära 219 miljarder kronor, enligt källor till The Wall Street Journal, som också var först med att rapportera om att detaljer om noteringen kunde komma redan på måndagen.
Värderingen kan jämföras med de 1,8 miljarder dollar som Zhejiang Geely Holding köpte Volvo Cars för av amerikanska Ford Motor 2010.
Så sent som i februari meddelade den kinesiska huvudägaren att planerna på en börsnotering skrotats – men i maj togs tråden upp igen. Då meddelades att Volvo Cars skulle undersöka möjligheterna för en börsnotering med siktet inställt på Stockholmsbörsen.
Polestar för 170 miljarder
I förra veckan kom beskedet att elbilstillverkaren Polestar, med Volvo Cars som storägare, börsnoteras på New York-börsen genom en fusion med det amerikanska så kallade spac-bolaget Gores Guggenheim. I transaktionen värderas Polestar till drygt 170 miljarder kronor.
Genom det beskedet gavs en fingervisning om vad Volvos del av bolaget var värd, vilket har pekats ut som en viktig pusselbit i Volvos egen notering.
– Det har underlättat väldigt mycket, att få en värdering på Polestar, och därmed börja fundera på vad som är restvärdet på Volvo Cars. Det gör det lättare att räkna hem ett värde på Volvo Cars, säger AMF:s Anders Oscarsson.