Den senaste kvartalsrapporten var högt över marknadens förväntningar.
Samtidigt har dock kostnaderna skenat, framhåller Volvo Cars, som därför varslat om att 1 300 tjänster ska bort. Beslutet berör 1 100 tjänster vid Volvo personvagnar och ytterligare 200 inom olika verksamheter runt om i Sverige.
Det handlar enligt bolaget om minskningar på tjänstemannasidan, inte i själva produktionsledet.
– Vi måste vara både kostnads- och resurseffektiva, men vi ser också en ganska stor ökad konkurrens inom segmentet som vi verkar i, säger presstalespersonen Maria Dagman.
– I och med att kostnaderna har skenat den senaste tiden, ser vi att vi måste göra något för att säkerställa att vi kan vara lönsamma framöver och får en hållbar kostnadsbas.
"Ekonomisk motvind"
En pågående utmaning för biltillverkare har varit stigande materialkostnader på till exempel halvledare, men också litium som används i batteritillverkning till elbilar.
Enligt vd:n Jim Rowan har Volvo Cars lyckats minska materialkostnaderna, men mer behöver göras.
"Ekonomisk motvind, ökande råmaterialpriser och ökad konkurrens kommer troligen att fortsätta utmana vår industri under en tid", säger han i ett pressmeddelande.
Exakt vilka och hur många anställda neddragningarna kommer att beröra kommer att avgöras i förhandlingar med facket den närmaste tiden.
De närmaste månaderna kommer Volvo Cars även att minska kostnaderna globalt sett, dessutom aviserar biltillverkaren en översyn av antalet konsulter och andra köpta tjänster.
Beskedet om nedskärningar kommer bara drygt en vecka efter att företaget redovisat delårssiffror för första kvartalet. Bolaget gjorde då en rörelsevinst på drygt fem miljarder kronor och meddelade dessutom ett kraftigt intäktslyft. Detta samtidigt som man fått stänga orderboken avseende den nya premiummodellen EX90.
– Vi kommer från ett kvartal där vi har presterat bra jämfört med tidigare, men samtidigt måste vi även säkerställa att vi kan leverera samma goda resultat framöver, säger Maria Dagman.
"Intern effektivisering"
Hampus Engellau, verkstadsanalytiker på Handelsbanken, påpekar att det företagsekonomiskt hade varit mera illavarslande om nedskärningarna fått göras på produktionssidan.
– Man kan inte nå lönsamhet bara genom att växa utan måste också se över kostnadsmassan. Det här har väldigt mycket att göra med Volvo Cars interna effektiviseringsprogram, det här är positioner som upphör på tjänstemannasidan men kan mycket väl komma ersättas av andra tjänster inom företaget, säger han.
Verkstadssektorn i sin helhet har uppvisat motståndskraft mot konjunktursvängningarna och förutom Volvo Cars redovisade bland annat jätten Atlas Copco överraskande starka siffror nyligen.
Engellau påpekar att flera av bolagen nu gynnats av att pandemirelaterade utmaningar har lättat.
– Det vi sett är en bättre komponenttillgänglighet och att logistikkedjorna börjat att fungera mycket bättre. Då får industriföretagen ut större volymer och kan matcha efterfrågan samtidigt som de fått med sig prishöjningar.
TT: Hur ser du ett längre framtida perspektiv?
– Man ser samtidigt att osäkerheten för andra halvåret finns där. Normalt sett får penningpolitiken även effekt för industrisektorn och inte bara i konsumentledet och i Volvo Cars fall så tror jag inte aktiviteten i bilhallarna är jättehög just nu.