På Stockholmsbörsen är det tummen upp efter kvartalsrapporten. AB Volvos B-aktie lyfter med drygt 4 procent i den inledande handeln.
– Det är en förväntad bild, säger Martin Lundstedt om orderingångens fall.
Orderingången dyker
För lastbilar dyker orderingången till 47 202 i tredje kvartalet i år, ett ras på 27 procent mot ett år tidigare. Nedgången för anläggningsmaskiner är på 26 procent, till 10 288.
– Vi måste fortsätta hantera inflation, balansen mellan pris och kostnad, på ett bra sätt. Sedan ser vi också en förväntad korrigering nedåt – eller snarare en normalisering – ned mot den långsiktigt underliggande trendlinjen, säger Lundstedt.
En positiv effekt av konjunkturförsvagningen är att de störningar och obalanser i leverantörskedjorna som fortsatt präglar AB Volvos produktion kan åtgärdas, enligt Volvochefen.
– Man behöver på något sätt få en normalisering i hela systemet, säger han.
AB Volvos prognos för leveranserna under 2024, som nu läggs fram ligger på 290 000 lastbilar i Europa och Nordamerika. Det kan jämföras med 2023 års beräknade nivå på runt 340 000 lastbilar.
Ansträngt geopolitiskt läge
Lundstedt tonar ned risken för att det kan krävas drastiska åtgärder för att dra ned kostnaderna när efterfrågan viker ned sig i det högre ränteläget.
– Det är en ordentlig nedgång. Men samtidigt har ju vi en bra förmåga att kunna hantera den här typen av svängningar. Vi har en inbyggd flexibilitet, säger han.
Serviceverksamheten kan dämpa nedgången, hoppas Lundstedt.
– Man ska komma ihåg att vår serviceverksamhet har växt till sig kraftigt under de senare åren och det är en väldigt stark parameter för bra motståndskraft för koncernen.
En faktor som oroar Volvochefen när han ser på framtiden är det allt mer ansträngda geopolitiska läget i världen med Ukrainakriget och konflikten till kring Taiwans framtida status. Situationen har förvärrats av Hamas attack mot Israel den 7 oktober.
– Vi befinner oss i ett väldigt bekymmersamt geopolitiskt läge, med kanske mer konflikter, krig och spänningar än under många, många år, säger han.
Lundstedt vill i nuläget fokusera på alla "oerhörda mänskliga tragedier" och inte ta ställning till hur det påverkar affärsläget för företaget.
– Vad vi tänker på nu är våra medarbetare, våra familjer, där. Vi har väldigt många nationaliteter och befinner oss i alla de här länderna.
Våldsvågen i Sverige oroar
På fabrikerna i Sverige – där det också finns många nationaliteter bland personalen enligt Lundstedt – är det viktigt att i nuläget värna AB Volvos värdegrund.
– Vi tolererar inte särbehandling. Vi måste kunna samlas och jobba tillsammans, tillägger han.
– Jag är en obotlig optimist. Företag, handel och öppenhet – en sund globalisering med ansvar – är en av vägarna framåt. Det jobbar vi mycket med här hemma naturligtvis, men även runt om i världen.
Våldsvågen i Sverige – med allt fler skjutningar och sprängningar – oroar också Lundstedt.
– Vi försöker dra vårt strå till stacken, genom aktiviteter där vi befinner oss på de olika orterna, säger han.
Att skapa jobb, ungdomsaktiviteter och bidra med läxhjälp är några av AB Volvos bidrag för att bromsa utvecklingen och skapa stabilitet.
– Men det generella läget är mycket bekymmersamt och det är en utveckling som har pågått en längre tid, tyvärr, säger Lundstedt.