Göteborgsbaserade AB Volvo sysselsätter 95 000 personer på produktionsanläggningar i 18 länder. Därtill finns en stor försäljningsorganisation i långt över 150 länder.
– Vi är ett mycket globalt företag, säger Martin Lundstedt.
– Så det är klart att för oss är det väldigt viktigt att det fungerar, inte minst för våra anställda. Vi har ju väldigt många anställda runt om i världen, tillägger han.
"Det är inte gynnsamt"
SEB-chefen Johan Torgeby är inne på ett liknande spår när TT tar upp frågan.
– Det är väldigt viktigt för Sverige och den typ av företagsamhet vi har att vi är gångbara internationellt, som en liten, öppen och exportorienterad ekonomi. Därför är det inte bra när vi har olika typer av geopolitiska situationer, som kan leda till sådana här saker som bojkotter och annat. Det är inte gynnsamt, säger han.
TT: Kan det här bli jobbigt för SEB:s kunder och svensk export?
– För bankens räkning är det här inget vi oroar oss för här och nu. Banken står stabilt och vi tar höjd för mycket geopolitisk risk. Vi har ju en bank i Ukraina till exempel, så vi är ju en del av ett krig här och nu – i det civila försvaret av en nation, säger Torgeby.
– Det är inte något jag oroar mig för. Men jag tror att företag som har en önskan om att ha goda internationella relationer måste det här på något sätt vara svårt, säger Torgeby, tillägger han.
"Det är ju som det är"
Enligt Lundstedt är Volvokoncernens linje tydlig i den här typen av frågor.
– VI har väldigt tydliga värderingar om allas lika värde. Vi jobbar tillsammans. Det reflekterar hur sammansättningen av kollegor ser ut, hur vi jobbar med ett värdebaserat ledarskap och så vidare, säger han.
– Det är klart, när man får den här typen av spänningar är det bekymmersamt. Men vi har ett bra sätt att hantera det och framförallt står vi upp för våra värderingar.
Påbudet om bojkott från al-Azhar-universitetet i Kairo efter helgens koranbränning i Stockholm tar sikte på allt svenskt.
TT: De ser ju att ni är svenska?
– Det är ju som det är och vi får hantera den situationen med respekt. Jag upplever att Volvo är sett som ett bolag som respekterar demokratiska värderingar och är vana att jobba ute i världen.
Inga signaler om problem
Volvo har enligt Lundstedt en stark marknadsposition i bland annat Mellanöstern och stora muslimska länder som Indonesien och Turkiet.
– Vi är ett globalt företag som har lyckats visa att våra produkter och tjänster fungerar ute i världen.
TT: Tycker du den svenska regeringen hanterar det här bra?
– Jag tycker det är jättesvårt att stå på sidlinjen här och kommentera det. Jag förutsätter att man gör rätt bedömningar. Det är vad jag kan säga i det här läget.
TT: Har du fått några signaler om problem?
– Generellt sett kommenterar vi inte sådana saker. Men inte som läget är just nu. Det viktiga för oss just nu är att vi står upp för våra värderingar och alla människors lika värde.