Årets första kvartal blev en positiv historia för fordonstillverkaren AB Volvo. Den justerade rörelsevinsten på 12,7 miljarder var betydligt högre än väntat. Vd:n Martin Lundstedt lyfter fortsatt god världsekonomi vilket resulterar i höga transportvolymer och bra byggaktivitet på merparten av marknaderna.
– Vi ser också att lastbilsverksamheten går väldigt starkt. Det är det bästa första kvartalet någonsin både vad det gäller leveranser, omsättning och resultat för lastvagnsverksamheten, säger Martin Lundstedt.
Samtidigt finns det orosmoln på himlen. Inte minst den fortsatt stora bristen på halvledare och andra komponenter som medför störningar i leveranskedjor och oförutsägbarhet. AB Volvo räknar med fortsatta störningar och stopp både i tillverkningen av lastbilar och i andra delar av koncernen.
– Vissa av de leverantörskedjor som har varit flaskhalsar håller nu på att successivt förbättras, men samtidigt uppstår nya, säger Lundstedt.
Rysslandsstopp påverkar
– Det här är en problematik som kommer att ta ett tag att successivt gå över. Men vi har fått en viss vana på det här sedan ett par år och vi ser att vi har lyckats hantera det på ett bra sätt.
Volvo har stoppat all produktion och försäljning i Ryssland som en följd av kriget i Ukraina.
Marknaden står för cirka tre procent av den totala omsättningen, och stoppet medför en negativ påverkan på rörelseresultatet med 4,1 miljarder kronor.
– I det här läget, med den kunskap vi har nu, var det nödvändigt att göra en nedskrivning med 4 miljarder kronor. Sedan får man löpande följa den här mycket komplexa situationen, säger Lundstedt.
TT: Hur ser du på risken att den ryska staten konfiskerar era tillgångar i landet?
– Vi utvärderar löpande situationen runt olika typer av scenarier, jag har ingen anledning att kommentera mer än så.
Minskad orderingång
Även när det gäller bolagets framtid i Ryssland är Martin Lundstedt förtegen. Han vill inte svara på om de planerar att återuppta verksamheten efter krigets slut.
– Vi ägnar oss inte i det här läget åt spekulationer. Vi har tagit de beslut vi har tagit, vi utvärderar naturligtvis löpande men i övrigt så kan – och vill – jag inte kommentera mer faktiskt.
Omsättningen för koncernen uppgick till 105,3 miljarder kronor, jämfört med 94 miljarder kronor ett år tidigare. Däremot sjönk orderingången avseende lastbilar kraftigt, till 45 594 stycken, jämfört med 85 461 i fjol.
Det är en konsekvens av att efterfrågan har fortsatt att vara högre än utbudet på grund av de ansträngda globala leveranskedjorna, konstaterar Martin Lundstedt.
– Vi har varit restriktiva på att ta in ordrar. Vi har en väldigt stark orderbok som vi måste leverera ut, säger han.