"Alla" var där när Volvo-ledningen ringde i klockan i bolagets lokaler i Stockholm för det historiska ögonblicket när Volvo Cars återkommer till börsen efter över 20 års frånvaro. Näringsminister Ibrahim Baylan (S), Stockholmsbörsens noteringschef Adam Kostyál, Volvo Cars ordförande Li Shufu höll ett förinspelat tal och så förstås vd Håkan Samuelsson.
När handeln kickade igång på Stockholmsbörsen steg kursen tydligt och uppgången tilltog stadigt. Vid 13-tiden låg uppgången på 24 procent, och vid stängning hade uppgången mattats av något till 23 procent. Översatt i värde på bolaget handlar det om en uppgång på runt 38 miljarder kronor, från 163 miljarder.
Inga ursäkter
TT: Kan du pusta ut nu?
– Det kan man väl säga, Volvos första utvecklingsresa avslutas i och med den här klockringningen, säger Samuelsson.
– Men det är för tidigt att koppla av, fortsätter han och pekar på den förändringsresa som nu väntar för Volvo Cars.
Emissionen av nya aktier drar in 20 miljarder kronor till bolaget.
Håkan Samuelsson rabblar upp allting Volvo ska göra framöver, bli helt elektriskt, ha självkörande bilar och fortsatt fokus på säkerhet.
– Nu har vi pengarna för det, så det finns inga ursäkter.
De kommer
Aktien var övertecknad. Minst 200 000 enskilda aktieägare, småsparare, handlar det om, enligt Volvo. Men de internationella investerarna lyser med sin frånvaro. Samuelsson tycker inte det är något problem i nuläget. Han väljer att fokusera på det positiva med att många stora svenska spelare, försäkringsbolag och AP-fonderna, är med på tåget.
– Men framåt skulle vi behöva lite mer internationella investerare, och jag är helt övertygad om att de kommer, säger han till TT.
Ibrahim Baylan talade inför klockringningen på morgonen om vikten av Volvos börsnotering för Sverige.
Viftar bort varning
– Nu har du 200 000 bossar, välkommen till min spelplan, säger Ibrahim Baylan skämtsamt till Håkan Samuelsson.
När Baylan härom dagen, inför noteringen, talade sig varm för Volvos börsnotering, fick han kritik från en gammal kollega, tidigare näringsminister Björn Rosengren (S) som många gånger fått äta upp alla uttalanden om vilken fantastisk aktie Telia var inför den noteringen, våren 2000. Det blev den inte.
TT: Björn Rosengren varnade dig för att göra samma misstag som honom, att premiera en aktie?
– Nej det har vi förstås inte gjort, utan det har handlar om att svara på frågor vad Volvo betyder för Sverige, det är både min uppgift och roll, säger Ibrahim Baylan.
Ringa högt
Börsens noteringschef Adam Kostyál berättar att Volvos Cars notering blir den näst största någonsin på Stockholmsbörsen. Och han uppmanar Samuelsson att ringa ordentligt i börsklockan.
– Ju högre du ringer i klockan, desto högre lyfter kursen.