Han ser inte den lägre priset eller den minskade emissionsvolymen, från 25 till 20 miljarder kronor, som ett dåligt betyg på börserbjudandet.
– Det här var ju ett erbjudande som inte var exakt. Nu var rätt tillfälle att göra det här exakt, att ta bort osäkerheten, säger vd Håkan Samuelsson till TT.
Om prislappen?
– Vi har lyssnat på marknaden, ödmjukt, säger han.
Priset på aktien hamnar nu på 53 kronor, den absolut lägsta nivån i intervallet 53 till 68 kronor som angavs för en vecka sedan.
Själv har Samuelsson anmält köp av aktier till ett belopp av 25 miljoner kronor, enligt tilläggsprospektet.
Emissionsvolymen sänks samtidigt från uppemot 25 miljarder kronor till 20 miljarder.
– Är 20 miljarder kronor tillräckligt? Ja, det är vi helt övertygade om, säger Håkan Samuelsson.
Pengarna som Volvo Cars får in från de nya ägarna i nyemissionen ska användas till omställningsresan mot elektrifiering av hela den kommande fordonsflottan.
Ändå många aktier
Ägarna och ledningen tvingas också dra ner ambitionen på hur stor andel av aktierna som kommer att handlas på börsen, så kallad free float. Den landar nu kring låga 17 procent, från att Volvo Cars för en vecka sedan talat om uppemot 25 procent. Resten av aktierna behålls av kinesiska ägarbolaget Geely.
Det innebär att en ovanligt låg andel av Volvoaktierna kommer att handlas på Stockholmsbörsen. Men enligt Volvoledningen ska man se till den totala volymen aktier som ändå blir relativt hög. Och en jämförelse med exempelvis Scaniaägaren Tratons sömniga utveckling på börsen, där Volkswagen kontrollerar merparten av aktierna, är orättvis, tycker Volvoledningen.
Att alla intervall sänkts betydligt ska inte ses som ett misslyckande eller att hela noteringen är hotad. Tvärtom, tycker Volvochefen. Beskedet han kan ge nu är att det hela är i hamn.
– Med de här förändringarna så är boken täckt, säger Samuelsson.