Visst kan Volvo Cars bli en folkaktie, tror Sverre Linton, chefsjurist på Aktiespararna. Men det handlar framför allt om Volvonostalgi, tror han.
– Hela resan från Volvo Amazon till XC70, den lockar nog många som vill göra Volvo svenskt igen, säger Sverre Linton.
Fast det blir en mycket liten del, högst 24 procent av bolaget, som blir tillgängligt på börsen. Det kan göra att Volvo Cars ändå inte blir en riktig folkaktie.
– Geely kommer fortfarande att ha kontrollen över Volvo Cars. Det kommer fortsätta att vara ett i huvudsak kinesiskt bolag.
Få aktier ute
Att en så liten del Volvoaktier kommer att finnas på marknaden gör aktien känslig, förklarar han. Både för positiva och negativa nyheter.
– När det är en så kallad låg free-float så blir aktien volatil, säger han.
Kanske kan Geely släppa taget om en större del av bolaget framöver, men det återstår att se, konstaterar Sverre Linton.
Hampus Engellau, fordonsanalytiker hos Handelsbanken, drar paralleller till Traton, Scanias huvudägare, vars aktie gått kräftgång på börsen sedan noteringen 2019 mycket beroende på för låg likviditet i aktien på grund av huvudägaren Volkswagen.
— 15 procent skulle vara för lite, säger han om den lägstanivå som angivits.
– Jag hade gärna sett en högre ”free float”, det är synd om ett sådant här stort bolag inte får den förhållandevis stora ägarbas som det förtjänar, säger han till TT.
"Måste göra sin hemläxa"
Det är framför allt relationen till Volvo som gör att svensken vill bli Volvoägare, tror Nicklas Andersson, sparekonom på Avanza.
– Det är ett starkt varumärke. Intresset är jättestort, och aktien kan nog locka många. Men jag tycker att man ska minnas Telia. Man måste göra sin hemläxa.
Då prospektet för börsnoteringen för Volvo Cars offentliggörs ligger värderingen på den del som görs tillgänglig på mellan 163 och 200 miljarder kronor. Aktien kommer att kosta mellan 53 och 68 kronor.
– Det är tråkigt med ett spann. Det ger inga besked, jag tycker inte om det, säger Nicklas Andersson.
Tyder på osäkerhet
Spannet är ganska stort, vilket tyder på en viss osäkerhet var intresset finns, tycker Joakim Bornold, sparekonom på Söderberg & Partners. Det knyter han bland annat till den kinesiska huvudägaren som även efter noteringen kommer att ha greppet om bolaget.
– Osäkerheten i prisspannet ligger säkert i det, hur det kommer att vara att ha en storägare som är kinesisk. Samtidigt kan man konstatera att Geely har varit en mycket bättre ägare än vad Ford var och att bolaget nu är i ett mycket bättre skick än när Geely tog över bolaget från Ford, säger Bornold.
Nivån på värderingen tror han har med värderingen av Polestar att göra. Enbart Volvos ägande i elbilsbolaget har värderats till 10 miljarder dollar.
– Den höga värderingen är dels Polestar, dels biljetten in på den kinesiska marknaden. Det är väldigt positivt. I nybilsmarknaden är den kinesiska marknaden väldigt viktig, säger Joakim Bornold.
Stora förändringar för bilbranschen
Både Nicklas Andersson och Sverre Linton tycker att den som funderar på att bli Volvoägare ska göra sin egen noggranna analys.
– Man ska försöka sätta sig in i var bolaget befinner sig, och hur det är med halvledarbristen. Var befinner sig bolaget i transformationen, och hur konkurrensbilden ser ut. Man ska vara medveten om att bilbranschen står inför stora förändringar, säger Nicklas Andersson.
Även om många har fina minnen från svenska gamla Volvobilar så är det inte riktigt dessa det gäller nu, konstaterar han.
– Man kan inte leva på gamla meriter, säger Nicklas Andersson.