AB Volvo slog analytikernas förväntan när det kommer till vinst och omsättning. Men på börsen backar aktien på förmiddagen med över tre procent.
– Kursreaktionen har att göra med att utdelningen var lägre än väntat, och sedan var lönsamheten lägre än väntat vilket speglar att man har produktionsstörningar, säger Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken.
Företaget redovisar en vinst före skatt på 10,2 miljarder kronor för fjärde kvartalet. Det kan jämföras med vinsten på 11,9 miljarder kronor samma period året före.
Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst på 9,9 miljarder kronor, enligt Bloombergs sammanställning.
Omsättningen steg till 102,4 miljarder kronor, jämfört med 96,9 miljarder kronor ett år tidigare. Här låg förväntningarna på 93,9 miljarder kronor.
Minskad orderingång
Under fjärde kvartalet föll orderingången på lastbilar från 86 000 lastbilar netto fjärde kvartalet 2020, till 68 000 samma period 2021. Sett över helåret steg emellertid orderingången.
– Fjärde kvartalet 2020 var extremt starkt. Tittar man på kvartal fyra 2021 var det också väldigt starkt. Och det ska man jämföra med leveranssiffran som var 60 000 totalt sett med allt från lätta till tunga bilar, framhåller vd Martin Lundstedt.
– Den viktigaste siffran är att leveranserna har ökat, tillägger han.
Samtidigt drabbas bolaget fortsatt av det Martin Lundstedt kallar "knöliga omständigheter": komponentbrist och logistiksvårigheter till följd av pandemin. I många delar av verksamheten jobbar man på veckobasis på grund av osäkerheterna, berättar han.
– Det är klart att det här kommer med många typer av extraordinära åtgärder: övertid, snabbfrakt, vi måste ut på spotmarknaden och köpa komponenter.
"En inflationsekonomi"
Försäljningen av lastbilar steg under kvartalet med åtta procent, men lönsamheten sjönk. AB Volvo har känt av ökade kostnader under en tid, inte minst på grund av pandemiproblemen.
– Först och främst har vi ett inflationstryck i ekonomin, det har vi sett under en tid med höga kostnader för råmaterial, komponenter, logistik och transporter. Vi måste jobba med våra kommersiella villkor för att kompensera och skydda vår marginal. Det har vi gjort på ett bra sätt och legat före kurvan, men det arbetet och den metodiken måste fortsätta i en inflationsekonomi.
Problemen medför troligtvis fortsatta störningar och stopp i såväl produktionen av lastbilar som i andra delar av koncernen, konstaterar Volvo i delårsrapporten.
– Vi har en så stark efterfrågan och orderbok att vi spänner bågen högt, det har vi sagt under flera kvartal. Och i en sådan här situation skulle vi inte göra vårt jobb om vi inte stötte på störningar, säger Martin Lundstedt och tillägger:
– Sikten framåt är låg så vi kommer se fortsatta störningar, men vi har också visat att vi hanterar det här väl, säger Lundstedt.
Extrautdelning
Styrelsen föreslår en samlad utdelning till aktieägarna på 13 kronor per aktie, varav hälften är att betrakta som en extrautdelning.
TT: Behöver ni inte de pengarna för att utveckla bolaget?
– Man har hittat en viktig balans. Dels för att vara attraktiv för aktieägare, men även efter det så har koncernen en stark finansiell position och vi kommer fortsätta att agera från en styrkeposition. Det kommer behövas i en transformation av transportsystemet där de som faktiskt har manöverutrymme kommer att vinna, och det har Volvo, säger Martin Lundstedt.
Analytiker: "Knepigt kvartal"
Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken, säger att orderingången påverkats av leveranstiderna.
– Bolaget har haft en ganska hög efterfrågan under en lång tid. Det har gjort att tiden mellan beställning och leverans har blivit väldigt lång. Det låg i korten att orderingången inte skulle spegla efterfrågan eftersom leveranstiderna ökar osäkerheten. På så sätt var det lite av ett knepigt kvartal.
Engellau lyfter att efterfrågan fortsatt är hög och att försäljningen var bättre än väntat, trots komponentbristen.
På helåret visade bolaget en vinst före skatt på 43 miljarder kronor, jämfört med 27,5 miljarder kronor året före, och en omsättning på 372,2 miljarder kronor jämfört med 338,4 miljarder året före.