Weibo, som brukar beskrivas som en kinesisk variant av Twitter, är i dag noterad på Nasdaqbörsen i New York. Med listningen i Hongkong blir man en i raden av kinesiska firmor att även notera sig i Hongkong.
Det ses dels som ett sätt att sprida risken med att hamna i skottgluggen i handelskonflikten mellan USA och Kina, dels ett sätt att nå en närmare investerarbas. Kinesiska myndigheter har dessutom uppmanat techbolag att notera sig antingen på Hongkongbörsen eller Shanghaibörsen.
Weibo uppger i handlingar att man planerar att sälja 11 miljoner aktier till ett värde av 388 Hongkongdollar styck, motsvarande drygt 450 kronor styck, med handelsstart den 8 december.
Weibo lanserades 2009 som en av de första sociala medierna i Kina, och har 566 miljoner aktiva användare i månaden. Bolagets aktier har handlats på Nasdaq sedan 2014. Pengarna man får in vid noteringen uppges ska användas till att få fler användare, liksom till forskning och utveckling.