"Varje sparad kilowattimme gör skillnad". Så uppmanar Energimyndigheten de svenska hushållen att spara el.
Det är under en liknande paroll som butikskedjan Willys vidtar en rad åtgärder för att minska sin elanvändning.
– Det handlar om att hela samhället drar nytta av att alla sparar energi. Vi vill dra vårt strå till stacken, säger Johanna Eurén på Willys.
Willys släcker ner butikernas belysning på fasader, skyltar och parkeringar. Samtidigt justerar man temperaturen, ställer om ventilationen och stänger av kylrum nattetid.
585 villor
Enligt Willys väntas åtgärderna minska elförbrukningen med cirka 11,7 miljoner kilowattimmar, vilket ska motsvara årsförbrukningen för omkring 585 villor.
Ingripandena minskar naturligtvis även Willys utgifter. Exakt hur mycket kan Eurén inte säga.
– Det är win-win, säger hon och öppnar för att åtgärderna kan bli permanenta.
– Det som är bra med kristider är att det tvingar fram eftertänksamhet om hur man använder sina resurser.
Företagsansvar
Therese Knapp, pressekreterare på Coop, säger att Coop inte arbetar med en central strategi för alla butiker utan att varje butik arbetar utifrån sina förutsättningar.
– Vi jobbar med energibesparing och gör det på olika sätt i våra butiksdrivande föreningar utifrån vad som passar.
Knapp nämner ändå ett par generella insatser: man har sett över kylar och belysning.
– Vi har haft väldigt låga elpriser i Sverige i många år. Visst har vi energisparat, men det har fått en extra knuff nu när elpriserna har gått upp.
Anna Rosman, kommunikationsansvarig på Ica, framhåller att varje Ica-butik drivs av en enskild handlare som betalar sin egen elräkning.
– Jag tror att butikerna agerar lite olika beroende på vilken slags butik det är och vad man kan göra där, säger Rosman.