Mats Eriksson, rutinerad vd för båtbranschens intresseorganisation Sweboat, beskriver 2023 som "otroligt osäkert".
– Alla undrar hur det ska gå med försäljningen. Hur mycket vågar man satsa och investera?
– Men vi tror att båtfolket ger sig ut på sjön igen, om än kanske lite ängsligt och avvaktande, säger Mats Eriksson.
Under pandemin, när man skulle hålla avstånd och inte åkte utomlands, fick båtbranschen ett uppsving.
– Vi fick in många nya människor, som bestämde sig för att vara hemma i Sverige, göra något nytt och vara utomhus, beskriver Eriksson.
"Slow boating"
År 2021 nåddes en toppnotering med drygt 25 000 sålda, nya fritidsbåtar.
Förra årets båtsäsong påverkades av höga bränslepriser.
– Då körde man kortare sträckor, och lite långsammare, säger Mats Eriksson, och hänvisar till rapporter från gästhamnar och båtmackar.
På mässan hörs begreppet "slow boating" – bra för både plånboken och miljön.
Göran Blomqvist, delägare i Orust Marin, gör ungefär samma lägesbedömning som Sweboat.
– Alla pratar om sin el, och om sina räntehöjningar. Men det är dyrt att resa utomlands.
– Jag tror att det blir ett normalt år för branschen, som 2019 före covid. Vi ser de tendenserna nu. Folk ringer och är intresserade, säger Göran Blomqvist.
Giftfri bottenfärg
På mässans branschdag passade Sweboat på att dela ut sitt årliga miljöpris. Det gick till en giftfri båtbottenfärg.
– Superviktigt, säger Mats Eriksson.
– Nu börjar det äntligen finns sådana färger, som fungerar. Det har tagit tid. Färgen måste ju klara sin uppgift, att ta bort beväxning på skrovet. Alternativet är att man åker runt med en båt som drar extra mycket bränsle, framhåller Mats Eriksson.