Eltaxi laddas trådlöst – bilen hittar plattan

18 eldrivna taxibilar från Volvo ska laddas utan sladd i ett projekt som nu startar i Göteborg. Taxin parkeras över en laddplatta i marken, och får energi genom induktion. Om några år kan tekniken finnas i Volvos elbilar för privatpersoner.

Robert Eriksson på Volvo Cars vid en taxi som just kört av den blå, kvadratiska laddplattan. Hittills finns tekniken med trådlös laddning inte i Volvos vanliga, eldrivna personbilar. Men om några år kan det vara dags.

Robert Eriksson på Volvo Cars vid en taxi som just kört av den blå, kvadratiska laddplattan. Hittills finns tekniken med trådlös laddning inte i Volvos vanliga, eldrivna personbilar. Men om några år kan det vara dags.

Foto: Adam Ihse/TT

Bilar2022-03-03 10:01

Trådlös laddning av mobiltelefoner är redan vardag för den teknikintresserade.

Trådlös laddning av bilar sker i princip likadant. På bilens undersida sitter en mottagare, som behöver placeras rakt ovanför laddplattan i vägbanan.

Laddplattan och mottagaren innehåller var sin spole av metall. Plattan får ström via en kabel i marken. Sedan sugs energin upp av spolen i mottagaren, bildligt talat.

Laddningen startar automatiskt när en bil som är ansluten till systemet parkerats rätt. Föraren behöver inte gå ur fordonet för att koppla in någon kabel eller ordna med betalningen.

Taxi passande test

Taxitrafik är ett bra test för systemet.

– Taxi har lång körsträcka, kanske mellan 30 och 50 mil dagligen, med stillastående däremellan. Det räcker inte att ladda bilen på natten. Man behöver fylla på energi under dagen, kanske vid lunch och liknande, och på ställen där man ändå behöver stanna, säger Robert Eriksson, teknisk expert på Volvo Cars.

Försök med samma grundteknik har gjorts i ett antal år. Att kunna parkera så exakt som krävs har varit en utmaning. Nu hjälper modern teknik till med det problemet.

– Bilen har fyra kameror: en framtill, två på sidorna och en baktill. När jag kör upp på plattan, slår jag på den främre kameran, så att jag kan se att bilen kommer i rätt position, säger taxiföraren Veronica Lantto Palermaa.

– När man stänger av bilen, får man veta om den laddas eller inte. Om inte, får jag backa lite och börja om, tillägger hon.

Taxibilarna körs av Cabonline. Tanken är att de ska vara i trafik mer än tolv timmar om dagen, och få en körsträcka på 10 000 mil per år. Därmed är projektet det första hållbarhetstestet för helt eldrivna Volvobilar i kommersiellt användningsscenario, enligt Volvo Cars. Projektet ska pågå i tre år.

Djur stänger av

Laddplattan är bara aktiv om det finns en godkänd mottagare över den. Om ingen bil står där, kan man lugnt promenera över den kvadratiska plattan med 60 centimeter långa sidor.

Om något djur, till exempel fåglar eller en katt, tar sig in under bilen märker systemet det. Då avbryts laddningen, enligt företaget Momentum Dynamics som levererar de tekniska lösningarna.

Taxiprojektet i Göteborg är ett samarbete där en rad aktörer medverkar. Kommunala Göteborg Energi sätter upp laddstationerna. Vattenfall står för teknologin runt hur man betalar.

Ett allmänt problem som lösts är att hitta en internationell standard för tekniken. Den finns på plats nu.

Ladda under körning

Samtidigt pågår flera svenska projekt för laddning medan bilen körs.

– Vi förbereder en första permanent elväg på E20 mellan Örebro och Hallsberg. Förhoppningsvis kan den öppnas för trafik ungefär 2026, säger Jan Pettersson, programchef för elektrifiering på Trafikverket.

– Vi kommer att elektrifiera höger körfält. Men vi har inte bestämt vilken teknik som ska användas, tillägger han.

Förutom trådlös induktion med spolar, som i den stationära taxiladdningen i Göteborg, finns även konduktion. I det senare fallet kan det finnas en skena i marken som bilen laddas från med en släpande kontakt.

– Det är som en klassisk bilbana, säger Jan Pettersson.

Bilden som föraren ser inne i bilen när taxin körs fram mot laddplattan.
Bilden som föraren ser inne i bilen när taxin körs fram mot laddplattan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!