Priset på Adblue har höjts i takt med att sanktioner och andra åtgärder mot Ryssland gjort naturgasen dyrare, rapporterar Sveriges Radio Ekot.
Just nu är det ingen brist på produkten. Men om tillgången på naturgas minskar drastiskt, kan läget förändras.
Moderna, dieseldrivna fordon är programmerade så att de måste använda Adblue, för miljöns skull. I Sverige behöver de flesta lastbilar och omkring 600 000 personbilar reningsvätskan, enligt branschorganisationen Bil Sweden.
– Om du inte har Adblue tankat går motorn ner i serviceläge, och du kan bara köra i låg hastighet till närmaste mack, säger Mattias Bergman, vd på Bil Sweden, till Ekot.
Och om dieseldrivna lastbilar inte kan köras, får samhället stora problem med varutransporter.
Bil Sweden har haft samtal med regeringen i frågan, och pekar på två möjliga vägar.
Den ena är att få alternativa leveranser av Adblue, och av de råmaterial som behövs för att framställa vätskan.
Den andra är att tillfälligt programmera om motorerna, så att de kan köras utan Adblue. En regeländring som tillåter detta diskuteras nu på EU-nivå. Men i så fall måste alla berörda fordon in till serviceverkstäder.
– Det kräver en enorm logistik och planering för att göra det, säger Mattias Bergman.