Bristen på vissa viktiga komponenter har lättat, men stör fortfarande både Volvo och andra biltillverkare.
– Det tar lite tid innan en produktionsökning avspeglas i faktiska leveranser, säger Ben Foulds.
Volvo räknar en bil som såld när den nått sin slutliga köpare. Just nu är många på väg i transportsystemet.
Minskningen ska därför inte tas alltför dramatiskt. Förra årets januari var också en mycket stark månad för Volvo. Om årets siffra i stället jämförs med januari 2020, ses en ökning med fyra procent.
Bilindustrins försäljningssiffror för enstaka månader kan vara ryckiga, särskilt under pandemin med periodvisa restriktioner i olika länder.
– Det är den långsiktiga trenden som gäller, framhåller Ben Foulds.
Totalt under 2021 ökade Volvo Cars försäljning med 5,6 procent.
Volvos laddbara modeller ökade med 11,5 procent den senaste månaden. Nästan var tredje bil som levererades var laddbar.
I Europa var mer än hälften av de sålda bilarna laddbara. Som helhet rasade dock Volvo med nästan 25 procent i Europa.
I Kina föll försäljningen med nästan 24 procent.
Modellen som sålde bäst världen över i januari var XC60, närmast följd XC40.