Fabriken i Gent, där Volvo redan har en anläggning, ska montera battericeller som levereras av Samsung. De sätts ihop till batterier som väger ett halvt ton och har en kapacitet på 90 kilowattimmar (kWh).
En lastbil kan ha upp till sex batterier, enligt kundens önskemål.
Volvo har i dag tre eldrivna lastbilsmodeller i produktion. Ytterligare tre planeras tillkomma under året.
Regionala dagsrutter
"År 2030 kommer minst 50 procent av alla lastbilar vi säljer globalt att vara elektriska", säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar, i ett pressmeddelande.
Ännu så länge är eldrivna lastbilar främst aktuella på regionala rutter, där man återvänder till utgångspunkten efter varje dags körning.
– Det finns ganska få publika laddstationer för lastbilar, så i dagsläget handlar mycket om att ladda på natten, säger Jan Strandhede, pressansvarig på Volvo Lastvagnar.
– Vid regional körning, med en del start och stopp, kan man köra omkring 30 mil på en laddning, säger Strandhede och tillägger att det räcker för en stor del av alla lastbilstransporter.
Ladda med vätgas
Flera samarbeten pågår för att bygga ut antalet laddstationer till tunga fordon längs de viktigaste vägarna. Det bedöms som nödvändigt för att driva på utvecklingen.
Samtidigt räknar Volvo med att förbättrad teknik ska ge tunga elfordon längre räckvidd på sikt. Under slutet av 2020-talet räknar man med att kunna använda teknik med vätgas som ett alternativ till laddning med batterier.
– I stället för att ha energin i batterier, så lagrar du den i form av vätgas och använder bränsleceller för att göra el ombord på lastbilen, säger Jan Strandhede.