Tio år efter att bolaget grundades har det precis gått igenom sin hittills tuffaste period. Precis som för många andra företag drabbade coronapandemin verksamheten och gav betydande konsekvenser. Till slut tvingades Simris alg till en företrädesemission för att få in mer kapital till bolaget.
– Våra underleverantörer stängde ned och vi fick korttidspermittera alla medarbetare, för att sedan köra på sparlåga. När pandemin slog till var situationen, 'hur ska vi rädda verksamheten' och hade vi inte fått in pengar så hade vi inte klarat oss, men vi hade en viss framförhållning, säger vd:n Fredrika Gullfot och fortsätter:
– Affärsidén har sedan starten varit tydlig, utveckla och tillverka bioaktiva ämnen från odlade mikroalger vid algfarmen vid Hammenhög på Österlen.
Odlas i växthus
I ett 2 000 kvadratmeter stort växthus odlas algerna i långa vattenfyllda glasrör för att sedan skördas, malas och till slut frystorkas för att få ut de ämnen man är på jakt efter.
Ur konsumentperspektiv är de mest kända för sina omega 3-produkter som utvinns ur algerna. Det är också där USA och till viss del Gwyneth Paltrow kommer in i bilden.
I samband med tisdagens bokslut meddelade företaget, som är noterat på First North-listan på Stockholmsbörsen, att man ska ha tre verksamhetsområden framöver. Verksamheten inom omega-3 ska koncentreras till ett USA-baserat dotterbolag.
– Den delen kan vi knoppa av nu och vi tycker det är bättre att samarbeta med en partner i USA än att sköta på distans. Vårt fokus är fortsatt online, men även via vissa återförsäljare som Goop, där vi finns för att positionera vårt varumärke, säger Fredrika Gullfot.
Omdiskuterad sajt
Just hälso- och skönhetssajten Goop drivs av Hollywoodskådespelerskan Gwyneth Paltrow och enligt Fredrika Gullfot är Simris alg den enda omega 3-produkten som nu finns i sajtens sortiment.
– I Sverige är vi generellt sett inte förtjusta i kosttillskott och marknaden är mera skeptisk än vad den är i USA. Där är marknadsförutsättningarna helt annorlunda än här.
– Det är viktigt att konsumenter ser produkterna i en kontext. Goop har varit trendledande inom wellnessområdet och det är inte bara konsumenter utan även återförsäljare och marknaden som tittar där. Finns vi där så har vi en acceptans för vår produkt, säger hon.
Samtidigt har också Goop – och Paltrow själv – ifrågasatts och till och med stämts av åklagare i Kalifornien. Bakgrunden är att man har salufört en rad produkter som ansetts vara rena kvacksalveriet, bland annat ägg gjorda i rosenkvarts som ska öka kvinnans sexuella energi om den förs in i vaginan, men även vaginadoftande stearinljus och helande klisterlappar.
TT: Finns det inte en uppenbar risk att sammankopplas med den här plattformen och att det kan slå tillbaka mot er?
– Vi har sjukt hög vetenskaplig svansföring i allt. Skulle någon ifrågasätta att vi finns där... den faran har vi aldrig sett. Även om Goop kan vara ifrågasatt är det ingen som ifrågasätter deras kommersiella förmåga.
Uppdelningen i tre verksamhetsområden är en del i Simris algs förhoppningar om expansion, där omega 3-försäljningen bara blir en del i företagets framtida verksamhet.
– Nästa år ska vi komma ut med de första produkterna inom avancerad hudvård och på fem års sikt är jag rätt säker på att vi har kommit vidare med vissa extrakt där det finns potential att hitta spännande läkemedelskandidater, tror Fredrika Gullfot.