I förra veckan avslöjade Aftonbladet , med hjälp av dold kamera, att butikspersonal på vissa H&M-butiker diskriminerar kunder på rasistiska grunder. Det väckte en kritikstorm mot företaget som redan anklagats för rasism vid flera tillfällen de senaste åren.
Bland annat utbröt våldsamma protester i Sydafrika efter att H&M lanserat en tröja med trycket "Coolest monkey in the jungle", buren av en svart pojke. H&M tvingades då tillfälligt stänga butiker i landet.
– Det gjorde verkligen att vi tittade inåt kring vad vi gjort i den här frågan och vad har vi kvar att göra, säger vd Helena Helmersson till DN.
Företaget tillsatte i samband med upploppen i Sydafrika en mångfaldschef. Men trots satsningen på mångfald och inkludering och att ”tusentals” av de sammanlagt 179 000 anställda inom bolaget fått gå en utbildning om rasism och diskriminering återkommer kritiken.
– Det är klart att det som företag inte går att garantera att ett samhällsproblem ska lösas, men däremot måste vi ta vårt ansvar och göra allt som står i vår makt för att driva på en positiv förändring, säger Helmersson till DN och fortsätter:
– Jag tycker att vi har tagit stora kliv i den här frågan bara det här senaste året, men vi måste vara ödmjuka. Kommer det någon som helst signal om att kunder eller anställda inte känner sig lyssnade på eller välkomna – då har vi ett ansvar att ta det på fullt allvar och se vad mer vi kan göra, säger hon till tidningen.