I coronakrisens spår har SAS hittills betalat tillbaka pengar för inställda resor till 1,7 miljoner kunder. Men fortfarande väntar "hundratusentals" på pengar, enligt SAS presschef Freja Annamatz. I en takt på uppemot 20 000 per dag betar SAS av högen, enligt henne.
– Just nu gör vi allt vi kan för att betala tillbaka så fort som möjligt, säger hon
"Följer lagar och regler"
Hon förstår att många är frustrerande. Men om det går fortare att få pengarna tillbaka via Kronofogden vill hon inte svara på. Det är knappast något SAS vill uppmuntra till.
– Vi följer de lagar och regler som gäller, men vi har inte klarat att leva upp till sjudagarsregeln, säger SAS presschef Freja Annamatz.
Sedan i våras har Kronofogden till och med 5 november fått in omkring 160 anmälningar från missnöjda kunder till främst SAS, Norwegian och Tui, som ledsnat på att vänta och sökt andra vägar. Hos dessa bolag har anmälningarna tickat in stadigt ända in under senhösten, men i Apollos och Vings fall gjordes de sista anmälningarna i våras. Enligt Apollochefen Erika Butterworth finns inga skulder kvar, och har inte funnits på länge.
– Vi var snabbast av alla att betala, säger hon.
I några fall handlar det om krav på hundratusentals kronor. Och i huvudsak handlar det om inställda resor från i våras som ännu inte är återbetalda.
Utmätning hotar
Betalningsanmärkningarna delgivs resebolagen som ser ut att betala, åtminstone delvis, eftersom anmälningarna i många fall dragits tillbaka. Men långt i från alla. Och i fem fall har Kronofogden utredningar igång som kan rendera i en utmätning, där myndigheten helt enkelt kan knacka på och ta värden i beslag som motsvarar skulden.
Både SAS och Norwegian är nu föremål för sådana utredningar, med det högsta värdet på 27 100 kronor, enligt Kronofogden.
Nyligen beslöt Konsumentombudsmannen om att ta ut en straffavgift av SAS på en miljon kronor i månaden om inte flygbolaget betalar tillbaka pengarna på inställda resor inom sju dagar.