Norwegian-aktien lyfter med drygt 7 procent, sedan Norwegian presenterat en rad nya krisåtgärder och kallat till extra stämma den 17 december för att få mandat från ägarna.
Men på kursen 36 norska öre per aktie är det fortfarande oändligt långt kvar upp till kursnivåerna före coronakrisen. I början av 2020 kretsade Norwegian-aktien på över 40 kronor -- vilket i sin tur kan jämföras med rekordnivåerna på drygt 220 kronor per aktie för fem år sedan.
Ännu en nyemission
Det nya kapitaltillskottet vill Norwegian få in med hjälp av ännu en nyemission och/eller mer så kallade hybridlån, vilka bokförs som eget kapital.
Norwegians vd Jacob Schram skriver i en mejlad kommentar till TT att han räknar med att de åtgärder som nu planeras kommer räcka för att hålla flygbolaget igång fram till sommaren 2022, då han hoppas att vaccinprogram ska ha fått bukt på coronapandemin och efterfrågan på flygresor har tagit fart igen.
"Vi kommer att reducera skulden och flygplansflottans storlek, men kärnan av vad vi är ska inte förändras. Norwegian ska fortsätta erbjuda folk flest resor till låga priser och med god service", skriver han.
På stämman om två veckor kommer styrelsen även begära mandat för att konvertera ännu mer skulder till eget kapital. Det handlar om skulder bolaget har dragit på sig för inköp av flygplan, leasingavtal, men även obligationslån och leverantörsskulder, som Norwegian nu vill flytta till tillgångssidan i balansräkningen.
Norwegian vill dessutom förhandla med leasingbolagen om en förlängning på de krisuppgörelser som gäller till våren 2021, som innebär att flygbolaget bara betalar hyra för de flygplan som faktiskt används i den hårt nedskurna flygtrafiken.
Norwegians styrelse föreslår även en så kallad omvänd split, där 100 befintliga aktier ska ge en ny Norwegian-aktie. Detta tillför inget kapital, men det skulle minska antalet aktier i Norwegian och därmed få upp priset per aktie till nivåer som inte ser lika dramatiska ut.
Siktet är inställt på att ha genomfört de krisåtgärder som nu presenterats till slutet av februari 2021.
Använder bara sex flygplan
Norwegian har, som de flesta flygbolag i coronakrisen, parkerat en stor del av sina flygplan. I dagsläget används bara sex av bolagets 140 flygplan i flygtrafik.
Hur stor andel av flygplansflottan bolaget nu vill sälja är än så länge oklart.
Flygbolagets ansökan om konkursskydd i Irland ska upp i en irländsk domstol på måndag. Ansökan lämnades in kort efter det att den norska regeringen klargjort att det inte blir något andra paket med stödlån till Norwegian efter de miljarder som betalades ut i våras.
I samband med detta besked varnade Norwegian i en delårsrapport för att flygbolaget någon gång under första kvartalet 2021 kommer ha slut på pengar i kassan om det inte kommer in nytt kapital.
Att Norwegian ansökt om konkursskydd i Irland hänger samman med att det är dotterbolag i Irland som äger större delen av flygbolagets flygplan. Men Norwegians ledning överväger också möjligheten att ansöka om konkursskydd i Norge.
Rättad: I en tidigare version av texten angavs fel belopp i nyemissionen. Där förekom också en felaktighet om vilken typ av möte som ska hållas den 17 december.