Ägare till uppemot 20 000 tunga fordon kunde skjuta upp besiktningen under 2020 tack vare en EU-förordning. Bakgrunden är att man ville ge möjligheten med motivet att riskgrupper skulle kunna undvika den fysiska kontakt som en besiktning kan innebära.
Den så kallade omnibusförordningen har dock innefattat alla, inte bara personer i riskgrupp över 70 år och Fordonsbesiktningsbranschen misstänker nu att den möjligheten kan ha missbrukats.
– Vi flaggade för det här redan i juni förra året, att det här inte kommer användas av rätt personer. När det gäller företagsfordon handlar det enbart om kostnaderna. Det har varit stora åkerier som använt sig av det här undantaget, säger ordförande Tord Fornander till TT i samband med att man i dag släpper sin årsrapport.
Merparten har nyttjat möjligheten
Enligt rapporten ska den förlängda inställelsetiden utnyttjats av 554 000 fordon, det vill säga 74 procent av den totala fordonsflottan.
Privatpersoner över 70 år var dock den grupp som i lägst utsträckning använde sig av den här möjligheten enligt branschorganisationen.
Från Fordonsbesiktningsbranschen befarar man att olycksrisken kan öka betänkligt som konsekvens av att bland annat en rad tunga fordon nu trafikerar vägarna utan att ha besiktats.
Hög underkänningsfrekvens
– Underkänningsfrekvensen är omkring 40–45 procent på tunga fordon och olycksrisken betydligt högre. Man har sett att problemen med överlast har ökat och åker du med överlast och dessutom har dåliga bromsar så blir problemen ännu värre, säger Tord Fornander.
Undantaget har gällt under sju månader och därför ska nu de flesta av fordonen in för besiktning de närmaste månaderna. Men även om man får körförbud är det ingen garanti att man faktiskt följer förbudet, enligt Tord Fornander.
– Det vi sett under starten av året att det varit stor andel som fått körförbud men är fortsatt i trafik. Den har varit högre än normalt sett.