Den tyska biljätten Volkswagen måste betala skadestånd till en tysk bilköpare, sedan företaget 2015 ertappades med att ha manipulerat utsläppsnivåer i tusentals dieselbilar. Det slår Tysklands högsta domstol Bundesgerichtshof (BGH) fast i en dom, rapporterar tyska medier.
Domen gäller en privatperson, men kan få långtgående konsekvenser som prejudikat för liknande fall. Mannen hade enligt public service-sajten Tagesschau köpt en Volkswagen Sharan begagnad av en privat handlare 2014, innan avgasskandalen uppdagades hösten 2015. Då han insåg att han blivit lurad ville han lämna tillbaka bilen till Volkswagen, och samtidigt få ersättning för hela köpesumman.
Ändrar inget
Måndagens dom ger mannen rätt till ersättning, dock med avdrag för den sträcka som körts sedan köpet.
Men om domen får någon betydelse för svenska köpare är högst tveksamt. Enligt svenska VW-gruppens informationschef Marcus Thomasfolk ändrar domen ingenting.
– Vi anser fortfarande att kunderna inte har lidigt någon ekonomisk skada, säger han och refererar också till ett antal avgöranden i Allmänna reklamationsnämnden som resonerat på liknande vis.
Det kan diskuteras. Bilarna kan ha tappat i värde till följd av fuskskandalen, resonerar bilägarnas konsumentorganisation M.
– Det mest naturliga är alla får samma ersättning oavsett vilket land det handlar om, anser Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M.
Inte lett någonstans
Huruvida den tyska domen kan ge svenska ägare, av de aktuella modellerna från VW-koncernen, råg i ryggen är oklart, enligt Stjernvall. Något agerande från M är inte aktuellt nu. Den bilägare som fortsatt känner sig lurad kan vända sig till Konsumentombudsmannen, men det har hittills inte lett någonvart.
Svenska bilägare med den manipulerade programvaran för avgasutsläpp har, om de så önskat, fått den utbytt kostnadsfritt.
Sedan tidigare har VW tvingats betala stora kompensationsbelopp i USA och andra länder. Nyligen enades VW också med ett stort antal tyska bilägare om ersättning i en större civilrättslig grupptalan.