En av de största posterna i budgeten för 2024 blir en skattesÀnkning pÄ bensin och diesel. Om man Àven rÀknar in ett förslag som ger billigare jordbruksdiesel, sÄ blir kostnaden för statskassan runt 6,5 miljarder kronor.
Energi- och nÀringsminister Ebba Busch (KD) framhÄller att drivmedelspriserna gÄtt upp kraftigt pÄ senare tid och kallar nyheten "viktig, nödvÀndig och efterlÀngtad".
ââVi vet att det Ă€r vĂ€ldigt tungt för mĂ„nga familjer just nu, sĂ€ger hon pĂ„ en presstrĂ€ff.
Förslaget Àr att sÀnka skatten pÄ bensin med 1:64 kronor per liter 2024. För diesel blir sÀnkningen 43 öre.
Oklar effekt
Drivmedelspriser bestÀms av mÄnga faktorer, dÀr skatter bara Àr en ingrediens. Priset pÄverkas Àven av exempelvis kronkursen, vÀrldsmarknadspriser och Putins krig i Ukraina.
TT: Hur sÀkra Àr ni pÄ att skattesÀnkningen verkligen kommer att fÄ effekt?
ââSjĂ€lvklart kan det hĂ€nda nĂ„got i omvĂ€rlden som neutraliserar effekten av en skattesĂ€nkning, men det kan lika gĂ€rna hĂ€nda nĂ„got som förstĂ€rker effekten, sĂ€ger Oscar Sjöstedt, ekonomisk-politisk talesperson för SD.
Regeringen och SD medger ocksÄ att det finns en risk att bensinbolagen utnyttjar utrymmet för att höja sina egna marginaler.
ââDe bolag som nu nyttjar ett otroligt tufft lĂ€ge kommer att bli svaret skyldigt till konsumenterna om man försöker skĂ€ra emellan. AnvĂ€nd konsumentmakten, sĂ€ger Busch.
Sedan tidigare har Tidöpartierna aviserat att reduktionsplikten, alltsÄ krav pÄ inblandning av biobrÀnsle i bensin och diesel, sÀnks till sex procent vid Ärsskiftet. Det vÀntas fÄ störst effekt pÄ dieselpriset.
Den sammantagna effekten av sÀnkt skatt och reduktionsplikt bedöms bli 2:60 kronor per liter för bensin och 6 kronor litern för diesel. Men det Àr alltsÄ skillnaden jÀmfört med om ingenting hade förÀndrats. Inte skillnaden i pris vid macken.
TT: Kan det bli sÄ att man inte kommer att mÀrka nÄgot av den hÀr stora satsningen?
ââJa, sĂ„ kan det bli. Men dĂ„ ska man komma ihĂ„g, att hade vi inte gjort det hĂ€r, sĂ„ hade det blivit mycket vĂ€rre, sĂ€ger Ebba Busch.
Lovade i valrörelsen
I valrörelsen var tonen kaxigare. Vallöftena frĂ„n framför allt M, KD och SD handlade om snabba sĂ€nkningar pĂ„ runt 5â6 kronor litern för bensin och uppĂ„t 10 kronor för diesel â vid pump.
NÀr skatten i fjol sÀnktes för första gÄngen slutade dock det synliga resultatet för den som tankar vid 14 öre mindre för en liter bensin och 40 öre för dieseln.
Busch hÀvdar ÀndÄ att man nu Àr pÄ vÀg att uppfylla sina löften.
ââFör KD:s del pratade vi om exakt sex procent i reduktionspliktsnivĂ„, det Ă€r den lĂ€gsta nivĂ„n vi bedömt att det gĂ„r att pressa ner den till, det Ă€r ocksĂ„ det vi levererar pĂ„ nu, sĂ€ger hon.
Ăkar utslĂ€pp
Regeringen och SD Àr Àven överens om fortsatt sÀnkt skatt pÄ jordbruksdiesel, vilket innebÀr att den ligger pÄ EU:s miniminivÄ.
ââSyftet Ă€r att stĂ€rka konkurrenskraften för svenska bönder, sĂ€ger Sjöstedt.
NÀr reduktionsplikten sÀnks kommer utslÀppen av koldioxidutslÀpp att öka kraftigt, eftersom biobrÀnsle ersÀtts med fossil bensin och diesel. Hur mycket utslÀppen bedöms öka som en följd av att skatten pÄ bensin och diesel sÀnks, vet inte Ebba Busch.
ââDen berĂ€kningen har vi Ă€nnu inte gjort, sĂ€ger hon.
I det underlag som regeringen skickat ut stÄr dock:
"Sett isolerat bedöms förslaget leda till att de territoriella utslÀppen av fossil koldioxid frÄn transportsektorn och frÄn arbetsmaskiner ökar med ungefÀr 350 000 ton 2024 och ungefÀr 490 000 ton 2025."