Miljonstöd till krisande flygplatser

Krisande flygplatser ska räddas med ytterligare ett statligt miljontillskott. Detta samtidigt som inrikeslinjer pausas och flygbolag är på väg mot konkursens rand.

Flygplatser gapar tomma. Arkivbild.

Flygplatser gapar tomma. Arkivbild.

Foto: Vidar Ruud/NTB/TT

Coronaviruset2022-02-01 11:15

Regeringen med infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) utlovar nu ytterligare 100 miljoner kronor till landets regionala flygplatser.

Det är en fördubbling av ordinarie stöd och följer dessutom en liknande stödinsats som regeringen sjösatte förra hösten.

– Det är viktigt att vi kan säkerställa viktig flygkapacitet även framöver, krisen är inte över och det är fortfarande tufft för flygplatserna, säger Eneroth.

TT: Om situationen är så besvärande, varför då inte ett större tillskott?

– - Man kan konstatera att hundra miljoner är en fördubbling av ordinarie driftstöd så det är ett ordentligt tillskott, säger Eneroth och påpekar att man även skjutit till pengar till ägarna, det vill säga kommuner och regioner.

Besvärande situation

Även om pandemin gått in i en ny fas med vissa restriktionslättnader är situationen fortfarande besvärande för flygen.

I början av året meddelades exempelvis att SAS slutar flyga till Sundsvall-Timrås flygplats från och med 29 januari som konsekvens av minskat bokningsläge. Just Sundsvall är en av de flygplatser som nu kan räkna med ekonomiskt stöd.

TT: Om intresset inte finns hos passagerare, varför ska då staten hålla de här flygplatserna under armarna?

– Man måste skilja på regional- och chartertrafik och det som är samhällsviktiga transporter. Argumentet i det här läget är att se till att vi har flygplatskapaciteten, det landar även ambulansflyg, brandflyg och andra viktiga transporter.

Eneroth medger samtidigt att långsiktigt har flyget en utmaning framför sig.

– Det är rimligt att anta att digitaliseringen gör att affärsflyget minskar och det blir tuffare utmaningar för stora som små flygplatser. Det är därför vi har ett pågående arbete i infrastrukturdepartementet om just flygplatsstrukturen.

Nära konkurs

Ytterligare en negativ nyhet för flyget är att regionala flygbolaget Air Leap har ställt in alla sina flygningar sedan en vecka tillbaka, detta då man tvingas ansöka om företagsrekonstruktion. Bolaget har bland annat flugit till Visby och Örnsköldsvik från Stockholm samt inrikes i Norge. Enligt Eneroth kommer dock inte Air Leap omfattas av den andra delen av stödpaketet, det vill säga en utökad låneram för bolag inom sektorn.

– I det här sammanhanget är det lån till de som utför flygtrafiktjänster, det vill säga trafikledningstjänster. Det är inte tänkt som stöd till enskilda flygbolag.

En av de flygplatser som nu kan räkna med ekonomiskt tillskott är Småland Airport i Växjö. Vd:n Ulf Axelsson är försiktigt optimistisk inför säsongen, mycket tack vare att flygplatsen lyckats knyta till sig lågprisaktörer som Wizz Air och Ryanair och därmed kunnat utöka antalet destinationer, nu närmast med en direktlinje till London.

– Vi har en budget på 240 000 passagerare under 2022 vilket kan jämföras med 280 000 passagerare 2019 innan pandemin och 45 000 förra året. Om det fortsätter med att man släpper på restriktioner som skett i Danmark så tror jag folk är rejält resesugna och vill i väg i sommar, bedömer han.

Fakta: Flygplatser som berörs av stödet

Pajala

Gällivare

Hemavan

Arvidsjaur

Lycksele

Vilhelmina

Sveg

Torsby

Hagfors

Kramfors-Sollefteå

Skellefteå

Örnsköldsvik

Sundsvall

Mora

Borlänge

Karlstad

Trollhättan-Vänersborg

Jönköping

Växjö

Halmstad

Kalmar

Kristianstad

Ängelholm-Helsingborg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!