De tidigare okända hålen i passagerarfärjans skrov upptäcktes när dokumentärfilmare gick ned med en dykrobot. Det ledde till krav om nya utredningar av Estoniakatastrofen som inträffade 1994.
Statens haverikommission (SHK) har tillsammans med haverimyndigheter i Estland och Finland inlett förberedande utredningar. Och lagen om gravfrid vid vraket har också ändrats av regeringen för att möjliggöra nya undersökningar.
I vårändringsbudgeten, som presenterades under torsdagen, framgår att regeringen nu lägger 21,5 miljoner kronor extra på de planerade dykningar vid vraket i år.
"Nya undervattensundersökningar under 2021 förväntas medföra ökade utgifter för myndigheten", skriver regeringen i budgeten som tagits fram med C och L.
Pengarna ska också gå till myndighetens externa kommunikation under den tiden.
SHK bedömer bland annat att man bör undersöka skrovet och särskilt de två tidigare okända hålen. Sjöbotten runt fartyget bör också dokumenteras, enligt myndigheten. Man kan även behöva ta prover av både materialet i skrovet och av sjöbotten för närmare analyser.